12 Bar

tailfeather

Active member
Hej!
Jag har en Vibiemme Domobar JR HX, När Jag gör mina skott 14g/7g nymalet färskt "finkaffe", och jag tycker att jag få till fina "råttsvansar" så ligger jag på 12 bar ibland lite över. Jag har varit inne med maskinen där jag köpte den så dom fick provtrycka den och då låg den på 9bar.
När jag spolar lite vatten innan gör min espresso så går inte trycket ner till 0 utan den stannar på typ 2.1

Enligt dom som jag köpte den av så är det ingen fara för maskinen att ligga på 12bar.
Jag är väldigt nöjd med smaken på mina skott.

Såg att det fanns en tråd innan om detta fast då va det en Vibiemme JR DB.

/jocke
 

bauta

Well-known member
Det viktiga är väl att resultatet är gott? En dubbel på ca 25 sek är målet. Att sen den inbyggda manometern visar fel och beroende på var den mäter, att du har ett litet tryckfall ut till kaffepucken, spelar mindre roll.
Gissningsvis har butiken en rättvisande manometer, så du ligger på 9 bar.
 
Senast ändrad:

tailfeather

Active member
Tack för snabb svar. Ja det är ju det viktigaste, jag får skaffa ett litet måttglas och se hur mycket kaffe jag får på 25sek.
 

Ampalang

Well-known member
Väg din espresso istället, volym blir lite missvisande då creman inte väger något men ändå tar upp plats på toppen.
 

Davil

Well-known member
Jag har som mål att få ut 30-35 gram färdig espresso ifrån 18 gram malet kaffe. Detta på en tid som tar 25-30 sekunder max räknat ifrån jag dragit upp spaken.
 

Davil

Well-known member
Det är då en enkel? Själv räknar jag 3 resp 6 cl, men det finns tydligen en std även för detta http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/250421
Faktor 1,75 gånger gram mald kaffe. I mitt fall använder jag oftast ett 18g VST filter som jag fyller med 18g kaffe. Då siktar jag på att få ut 31,5g espresso i koppen på 27 sekunder.
Lyckas jag med detta så blir det mycket njutbart :).

Att mäta med vikt är mycket mer exakt än att mäta på mått.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp