ECM Giotto, hjälp med felsökning

GoShorty

Member
Min gamla Giotto har dött. :mellow:

Lampan lyser när man slår på den men den värmer inte. Det hörs heller inget relä-klick efter att ha slagit igång maskinen. Och pumpen är helt död.

Har ni några idéer på hur jag kan felsöka maskinen? T ex kolla komponent för komponent så jag beställer rätt reservdelar.

Jag misstänker att det är kontrollenheten (Gicar-box) som är paj, men finns det nåt smart sätt att säkerställa det? Kan jag koppla förbi kontrollenheten och lägga fasen direkt på kokaren t ex? (spånar fritt här...)

Eller vad mer kan vara fel? Värmeelementet? Hur kan jag utesluta det en eller andra?

Jag har varianten med en kabel från tanken till kontrollboxen som kollar vattennivån, alltså inte den som även har en jordkabel från tanken.

Jag tar tacksamt emot alla idéer! :)
 

Wilderwein

Well-known member
Mät resistansen på värmeelementet. Får du ett oändligt värde så är förmodligen elementet trasigt. Men skulle det vara elementet som gått sönder hade fortfarande pumpen fungerat. Förmodligen har du rätt i din analys att det är kontrollenheten som gett upp då det är ett relativt vanligt problem på ECM Giotto.

Lycka till
 

GoShorty

Member
Ohm-mätaren stannar på ca 45 när jag mäter på värmeelementet - då tolkar jag det som intakt?

IMG_1605.jpg
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Kopplade du ur kablarna på andra sidan? Men jo. U=RI, P=UI ger P=U²/R så 45 ohm 230V borde ge en sådär 1.2kW vilket är rimligt.
 

GoShorty

Member
Jag beställde en ny kontrollbox från Monteriva, 1250 kr inklusive frakt.

Nu fungerar maskinen igen!

Tack för hjälpen!
 

Breiz

New member
Skönt att höra att det fungerar igen!

Har själv har jag nyss köpt en begagnad ECM Giotto, fungerar än så länge lysande. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,631
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp