Kvarn för malning direkt i påse

Nex

Active member
Någon som vet vad man kan skaffa för lämplig kvar om man vill mala direkt till påse? Tänker skaffa mig en kafferostare, ev Gene Coffee Roaster eller en Hottop kanske men skulle behöva en kvarn som klarar av att mala 250g direkt ner i påse. De flesta kvarnar jag hittar är antingen för små eller gjorda för att mala direkt i till espressofiltret. Och jo jag har sett en viss Mahlkönig EK-43 men för det priset får jag ganska många Gene Coffee Roaster så det känns inte riktigt motiverat ;) Några tips?
 

Nex

Active member
Fin men det va mycket pengar det också :/ Känns konstigt att man kan köpa en fin helt ny rostare för ca 5000kr men måste lägga det dubbla eller ännu mer på en kvarn :/ Får väl mala för hand istället ;) Ingen som vet något bra tips kring 3-5000kr?
 

edtbjon

Well-known member
Du kanske ska vara lite mer specifik i din kravlista. Vill du kunna mala en "exakt mald" espressomalning eller handlar det om brygg/kok/franskpress? Det ställer helt olika krav på kvarnarna.
Sedan bör du också veta varför en liten kvarn kanske inte passar för att mala 250g åt gången... Värme. Om du "bränner" kaffet i malningen så förändrar du smaken (till det sämre). Detta är varför du bör sikta på en lite större kvarn. Typ ett åbäke på 20-30-40-50 kg.
Med det i åtanke så blir det nog en beggad kvarn från Blocket.

Sedan är det ju en annan diskussion om varför de flesta kaffenördar har egna kvarnar och mal bönorna själva när de ska göra sitt kaffe...
 

Nex

Active member
Du kanske ska vara lite mer specifik i din kravlista. Vill du kunna mala en "exakt mald" espressomalning eller handlar det om brygg/kok/franskpress? Det ställer helt olika krav på kvarnarna.
Sedan bör du också veta varför en liten kvarn kanske inte passar för att mala 250g åt gången... Värme. Om du "bränner" kaffet i malningen så förändrar du smaken (till det sämre). Detta är varför du bör sikta på en lite större kvarn. Typ ett åbäke på 20-30-40-50 kg.
Med det i åtanke så blir det nog en beggad kvarn från Blocket.
Sedan är det ju en annan diskussion om varför de flesta kaffenördar har egna kvarnar och mal bönorna själva när de ska göra sitt kaffe...

Kvarnen bör klara de flesta malningsgrader. Tänkte mer ha den för att kunna rosta kaffe och ha möjlighet att ge bort till vänner/familj som saknar kvarn. Och de gånger jag känner för brygg/presso så kan jag mala liten mängd till mig också. Min vanliga espressokvarn är för krånglig att ställa om varje gång jag vill ha lite brygg.
Hittade den här, kanske kan vara något? Finns i Macap MC6 också om man skulle behöva lite större, verkar vara riktigt fina priser.
https://baressoshop.se/products/Macap-MC4-C10-%2d-Silver.html
 

edtbjon

Well-known member
Nu finns ju i och för sig ett inköp av en GeneCafe i åtanke. Då hamnar mängderna automatiskt ganska lågt (typ 200g rostat per rostning). Du kommer alltså inte att mala flera kilo åt gången eller ens i timmen.
Macap-kvarnen är riktigt bra och oavsett var du hamnar med rostning å så, är en bra kvarn centralt i åtminstone espresso-bryggandet. Just därför har man ofta espressokvarnen till just det och inget annat. (Det blir för mycket roddande att tömma hoppern för att mala en annan böna (eller blandning) och att sedan hitta tillbaka i inställningarna. Grovleken för espresso "måste" vara exakt, medan det inte är lika noga för brygg å så.) Visst kan jag ställa om min Mahlkönig till att mala bryggkaffe och visst har jag fasta steg att ställa in på, men det blir ändå inte samma, så den kvarnen har jag enbart för espresso. Sedan har jag en Wilfa till brygg som funkar utmärkt till det.
 

Nex

Active member
Blir nog perfekt med en Macao MC4, som sagt kommer inte mala några större mängder utan som mest 250g per gång. Nu står valen bara mellan en Hottop eller en Gene. Gillar Gene eftersom den har möjlighet för anslutning till ventilation, då skulle jag kunna leda ut röken från mitt rostningsrum. Men Hottopen har ju ganska många valmöjligheter, senaste går ju tom att koppla in via USB. Vad skulle ni välja? Simpelt, mindre rök och billigare eller massa rök, avancerat och dyrare?
 

svartvest

Well-known member
Kvarnen bör vara av stegtyp fasta steg så att du snabbt kan byta inställning. Kolla in amfin. Gene har haft problem med reservdelar men de verkar finnas nu. Hur det är med reservdelar till hottopen vet jag inte. Dock är hottop en bra hemmarost.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp