kaffe på kvällen?

Wilderwein

Well-known member
Hur sent dricker ni er sista kopp för dagen? Får ni svårt att sova? Finns det bryggmetoder som är bättre än andra? Kaffe som har mildare effekt?

Själv försöker jag undvika kaffe efter kl 18:00 och särskilt robusta. Men på senare tid har robustan valts bort av andra skäl.

Så hur gör ni?
 

hne

Well-known member
Jag har timer som slår av espressomaskinen 18:30. Middag serveras konsekvent 17:00 så kaffe på maten är inga problem att ordna ändå.
 

En slät kopp

Active member
Koffein har lång halvveringstid (6-8 tim) så kaffe på kvällen kan utan tvekan störa sömnen (förmodligen även om man inte uppenbart märker av det). Fyller man konstant på under dagen kan det ligga kvar ganska många mg i systemet och skvalpa. Hade själv en tanke på att försöka låta bli att dricka på kvällen men har som regel kl 19. Det tycker jag funkar hyfsat, det är nästan värre med sen träning (för mig måste det gå minst 3 timmar efter träning innan jag kan sova).

Har börjat dricka espresso och cappuchino och håller med om att robusta verkligen tycks göra skillnad. Kan bli bra stissig... medan annat kaffe knappt påverkar alls.
 

stipok

Well-known member
Intressant att så många har fasta tider för dagens sista kopp! Jag har lätt att somna och har genom åren blandat vad jag dricker på kvällen rätt friskt. Ibland bryggkaffe, ibland espresso, ofta te. Det säger å andra sidan inget om hur man påverkas av koffeinet under natten. Spontant borde espressobaserat kaffe vara lättare att sova på än tex kok eller press då man har längre kontakttid med vattnet, men jag tror att saker som stress eller annat som gnager i tankarna har större påverkan på sömnen än kaffet
 

rannagarden

Well-known member
Sent drickande påverkar inte mig i nån större omfattning så som jag upplever det. Baljande av kaffe sent bidrar snarare till att man vaknar kissnödig och missar sömn pga det isf. Kan dock erkänna att det hänt att det blivit svårt att somna vid några tillfällen men att koppla det i rät linje till just kaffet blir mer svårsvarat.
Minns ett tillfälle för nåt år sedan då jag provade olika sorters espresso (6 skott mellan 18-19 på kvällen) hade visst inflytande på både sömn och mage. Kanske inte att rekommendera.

/M
 

edtbjon

Well-known member
Såhär ligger det väl ändå till...

image.jpg

eller den allmäna funderingen:

"Är det för sent för en kopp kaffe???", en fråga som faktiskt tar upp hälften av all min tankeförmåga...

Den andra hälften tas upp av frågan: "... är det för tidigt för en sup?" :)
 
Senast ändrad:

Wilderwein

Well-known member
Tack alla för intressanta svar. Det verkar vara väldigt individuellt om man "störs" av att dricka kaffe sent eller inte.
 

Godot

New member
Jag dricker för det mesta kaffe på eftermiddagen när jag är själv, fast rent sömnmässigt spelar det ingen större roll eftersom jag knappt känner av koffeinet ändå (ibland blir jag snarast sömnig av det och tar en tupplur efteråt). Tillsammans med andra gillar jag att dricka kaffe på kvällen, lite senare på dygnet kan jag nämligen känna av en liten koffeinkick, och jag upplever inte att det stör min sömn.
 

Kaffenerd

Member
Jag skulle normalt sett inte ta en kopp efter 15.00, och egentligen inte efter lunch. Men om man vet att det blir en sen kväll så kan man förstås tumma på det där litegrann och det särskilt om jag är väldigt trött och behöver komma igång igen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp