Dyr utländsk frakt?!

En slät kopp

Active member
Var just på väg att avsluta min beställning av mjölkkanna, sumplåda och nån handduk på Bellabarista när jag satte kaffet i vrångstrupen... £33.45 i frakt på en order av £66.90. Helt galet. Ett påslag med 50%! Helt orimligt såklart och jag blir förvånad att en sån respekterad(?) och stor handlare jobbar så. Tycker annars e-handeln hittat mycket rimligare nivåer när det kommer till antingen fraktfritt över en viss nivå alternativt en helt ok fast fraktkostnad.

Irriterande att sitta och jämföra priser när det visar sig att fraktpåslaget är helt uppåt väggarna (och de inte redovisar det någon annanstans så man kan se innan).

Vilka europeiska/internationella handlare rekommenderar ni? Helst köper jag såklart svenskt men har man orimliga påslag här har jag ingen lust att stödja.
 

Mayhem

Well-known member
Tyvärr brukar fraktpriserna från brittiska e-handlare vara så. Precis som i Sverige kan upp till 2 kg skickas som vanlig post vilket blir hyfsat billigt, Royal Mail kallar detta för "small parcel" och så brukar det även stå om man själv får välja fraktsätt. Tyngre och/eller skrymmande försändelser måste gå som paket (eller genom annan leverantör typ DHL, UPS, FedEx, etc.) och då blir det genast väldigt mycket dyrare. Tyvärr har nog nästan ingen i kaffebranschen tillräckligt stora volymer för att kunna förhandla sig till bättre fraktavtal.
 

En slät kopp

Active member
Synd och trixigt att få ihop beställningar när inte alla grejer finns på samma ställe. Frakt för bara en tamper var £8 på Hasbean och sen när jag lägger till en mjölkkanna blir den £17. Känns så där när kannan går på £19.
 

En slät kopp

Active member
Jorå jag har koll på dem men ibland är priset så galet mkt högre (letade även efter Espro-tamper, naket porta mm), alternativt så finns inte det man vill ha.
 

SS_Martha

Active member
Frakten är dyrare ifrån England, även för icke kaffe relaterade objekt.

Det är därför jag ofta beställer ifrån Tyskland istället. Normalt sett så kostar frakten 15 €

Bställde precis en Brikka ifrån amazon.it, ca 9 € i frakt. maxicoffe.com har 9.99€ i enhetsfrakt till Sverige. Verkar ha ett stort utbud, har dock aldrig beställt något därifrån. Sedan blir det säkert besvärligt om nåt krånglar. Fransoser (och italienare) brukar inte vara särsklit hjälpsamma om man försöker prata engelska med dem...

Jag köper gärna lokalt om det går, men ta t ex brikkan, prisskillnaden är löjligt stor! Billigast på prisjakt för en 4 koppars är 600kr. De flesta ligger på 700-750kr. Jag betalade 38€ inkl frakt. Det är dubbla priset rakt av, på samtliga bialettis moka-pannor i Sverige!
 

En slät kopp

Active member
Har gått världen runt och ironiskt nog kommit tillbaka till Sverige, haha. På vissa ställen kan frakten ta så lång tid (bla Amazon) att det går bort av det skälet.
 

SS_Martha

Active member
Som vanligt när man köper en vara eller tjänst, så kan man endast välja två, av följande tre kriterier: Snabbt, billigt och bra.

Väljer man snabbt och bra, så blir det inte billigt.
Väljer man billigt och bra så, blir det inte snabbt.
Och måste man välja billigt och snabbt, så blir det inte bra.
 
Topp