Duetto - dags för service

BloodyMezzo

Well-known member
Har en duetto mk2 som är ca 4,5 år gammal som jag tänkt skulle få en 5000-milaservice. Förutom att jag fortfarande inte orkat återställa det stora vattenfiltret under diskbänken så är det två saker jag tänkt på. Dels så vet jag att mässingsdelen på spaken i e61-gruppen är sliten och behöver bytas (märks bla på att spaken inland inte vill stå i läge rakt nedåt). Sedan har ångröret börjat droppa vatten även med stängd ångkran. Vad är det man bör göra då?

Köpt maskinen på stoll espresso med fem års garanti, men det här lär ju inte täckas av den. Är det något annat jag borde göra för min kromblanka livskamrat?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Filtret har gått 2,5 år kanske jag ska säga. Maskinen gör ca 5-6 dubbel espresso om dagen. Mjukt huvudstadsvatten. Avkalkad en gång med citronsyra. Fy fasen vilket jädra spolande det var. :)
 

maartyn

Active member
Backflushar du med något rengöringsmedel ibland? När min E61-spak beter sig på det viset så är det dags för en rejäl rengöring med Puly Caff och sen är allt som vanligt igen. Jag misstänker att det har att göra med kaffeoljor som byggt på sig och spaken "glider av" ventilen.

Å andra sidan har jag förstått att överdriven rengöring med kemikalier kan slita ut prylarna i förtid pga friktionen. Jag har dock bara haft min E61 i tre år så jag vet inte om det är normalt att man behöver byta de delarna efter fem år...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Det kanske du har rätt i. Jo, jag backflushar med rengöringsmedel, fast inte speciellt ofta. Jag tycker nämligen att jag märker direkt att mekanismen hatar det där medlet. Jag brukar ta ett halvt kryddmått eller så. Och efter en stund avbryter jag och tömmer blindfiltret och fortsätter backflusha med rent vatten tills det är klart. Har köpt ett livsmedelsgodkänt smörjfett på Claes Ohlson. Jag är bara lite för lat för att orka skriva isär skiten. Har gjort det ett par gånger bara och då såg jag att mässing var ganska nött.
 

hrbrun

Well-known member
Är det nött så är det nött tänker jag. Bara att byta. Men det kan du väl göra själv? Finns många bra filmer på tuben om detta...?! En packning till varmvatten och ångrör fixar du nog också själv. Enklare (även om lite krångel) än att släpa iväg maskinen till servicefirma, eller vad tror du?

Min maskin kärvar rätt bra efter Puly-rengöring, så jag gör som du, kör minimalt med rengöringsmedel men ändå ibland. Jag har inte heller orkat montera isär e61an men det borde väl göras...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag hade tänkt göra det. Har redan bytt pump och manometer på den själv när maskinen var ny. Vet dock inte exakt vad jag behöver för packning. Var borde läckaget vara? Vid ångvredet?

Vore dock jätteglad om nån kan tipsa om nån som servar Izzo duetto. Värdefullt att veta.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Suck. Jag såg just att det läckte vatten emellan levan och bryggruppen när jag spolar med blindfiltret. Är det för att mässingsklumpen är så sliten eller tror vi att det är nåt annat som är paj? Jösses vad jag inte har tid för sån här skit. Har just blivit pappa igen. Får knappt dricka kaffe ifred. Ska jag behöva plocka isär hela maskinen nu?
a51e76a14d9b2ae859d925e03c7f465c.jpg
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Så kan det ju vara. Märker att bland att det läcker ut längs portafiltret när man bygger. Packningen är mer än två år så det är ju dags att byta ändå.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm! Är e61 alltid standardprylar eller finns det avvikelser mellan olika märken? Tror det är en sån Group head cam roll jag ska ha. Rätt billiga delar. Men USA alltså?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Vad heter de här tapparna innanför levan? De är helt klart väldigt slitna på min maskin? Var köper jag såna och hur byter jag dem?

Ursäkta den skitiga bilden, jag borde ha kört en rengöring innan jag plockade isär spaken.

dfb33ce2dcc669f74baab2dda471ace7.jpg
 

hrbrun

Well-known member
Det finns väldigt bea instruktionsfilmer på tuben för e61 maintenance. Sitter bara med telefonen nu så jag kan/orkar inte leta rätt på en länk, men du lyckas nog bra själv om du letar. Säg till annars :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp