Woc 2015

svartvest

Well-known member
Tänkte att göra en tråd kring WOC 2015 (World coffee event)
Idag har jag börjat med lite volontärer arbete. Det är en hel del fix att ställa i ordning, var bakom cup tasters comp och packade upp och sköljde skålar. Vi var tre volontärer och en jag jobba med var AmerikTänkte att göra en tråd kring WOC 2015 (World coffee event)
Idag har jag börjat med lite volontärer arbete. Det är en hel del fix att ställa i ordning, var bakom cup tasters comp och packade upp och sköljde skålar. Vi var tre volontärer och en jag jobba med var Amerikansk rostningsmästare, han ville tävla men fick inte för amerikanska Scae.

Allt ställs iordning rostar...oh jag blir yr...dräglade på en speedster....tittade storögt på slayer och stapplade trött hem för en vila inför nästa kaffedagansk rostningsmästare, han ville tävla men fick inte för amerikanska Scae.

Allt ställs iordning rostar...oh jag blir yr...dräglade på en speedster....tittade storögt på slayer och stapplade trött hem för en vila inför nästa kaffedag..
 

hrbrun

Well-known member
Mein Gott, det låter jättekul. Kommer att följa dina (och andras förhoppningsvis) rapporten från WoC. Och du, glöm inte att ta en massa bilder och posta här också!
 
Senast ändrad:

SirGrunge

Well-known member
Morgonen började bra, träffade på svartvest direkt, hamnade i brewbar där jag hade god utsikt över latte-arttävlingen samt stötte på flera olika bryggmetoder, imorgon blev jag "lovad" espresso-baren, får se hur det går. Tog en del bilder som jag lika gärna kan lägga upp här. Lovar att ta fler imorgon.

http://puu.sh/iraQy/0e706e3bf0.jpg Utsikten från arbetsplatsen, inte fy skam att få se lattemästerskapen live.
http://puu.sh/iraSY/c380c862b6.jpg Mitt livs första Aeropress :)
http://puu.sh/iraZB/c57ad61791.jpg - Alingsås kafferosteris monter som ligger mig varmt om hjärtat.
 

svartvest

Well-known member
Först och främst att få träffa alla kaffemänniskor...att säga SL-28 och personen nickar och bollar tillbaka...wow...idag så var jag en kort sväng på brew/espressobaren men de hade lite förmycke folk så jag sökte mig vidare.. ddages höjdare var en high graded robusta...ja kan knappt tro det själv...sjukt god...smakpaletten totalt sprack för mig...otroligt. Så har vi rostar och bryggare och och allt annat...Intressant är att i kaffevärlden finns det kostymfolket som står för maskinern och dess motpol tatuerade skäggiga människor med t-shirt...alla behövs...
 

svartvest

Well-known member
Det är en Cimbali M100HD riktigt läcker...jag är kaffehög..men måste sova..
Jag står förmodligen i någon brygg/espressobar imorgon kom gärna förbi!!
 

hrbrun

Well-known member
Tack för alla bilder, jag blir lätt avis på er som är på plats. Stefan, fortsätt jobba med kameran :)
 

hrbrun

Well-known member
WOC lär väl inte komma i närheten (eller vad man ska kalla det) av Sverige än på ett antal år...?!
 

svartvest

Well-known member
Okej en sammanfattning av dagarna. Den andra dagen var jag och och sprang runt samlade på mig gröna bönor och kollade in rostar...har en diger hög med broschyrer. Träffade även på många trevliga kaffemänniskor och det är roligt att prata och mötas. På eftermiddagen så var jag på Street food festivalen som tyvärr inte blev riktigt så lyckad på grund av ett regn utan like...dock skall jag inte klaga trevlig folk från Da Matteo och alla små rosterier hade skickat kaffe så på en timme så bryggde jag kaffe från 6-8 olika rosterier och böner...att få jobba med en ek43 är ju inte tråkigt heller...sista dagen var jag i espressobaren tyvärr ganska svår jobbat italiensk kaffe som smakade därefter...sedan blev det lite för mycke folk, baren användes också som visningsbar för olika tillverkare Monim syrup typ. Så jag gick för att prova espro press och Jacob som demade dem frågade om jag kunde hjälpa honom vilket jag gärna gjorde. Vilken bryggare...jag kan verkligen rekommendera den nu har den två filternät och kannan är isolerad och håller värme okej minst i 40 min...riktigt fin...komfrån mässan med cirka 8kg kaffe, broschyrer och koppar och lite annat smått och gott..och framförallt en erfarenhet rikare..
 

svartvest

Well-known member
Det som slog mig just var att bara Kahls var där av alla stora rosterier i Sverige...jag tror att jag såg någon som jobbar på Löfbergs men de hade inte något bås. Hur skall man tolka detta...är de inte intresserade av att vara med eller har de fullt upp med sig själva...
 

henrik82

Well-known member
Ja det är väldigt svagt att det inte va någon monter från något svenskt storrosteri, när (förlåt svordomen) Nespresso har en monter...
Men jag kan ju säga att det va väldigt spännande att se Matt Perger blåsa sprit av något slag igenom en nespresso kapsel :p på World Drunken Brewers Cup :nowink:
 

svartvest

Well-known member
Ja det är två fina maskiner..men kanske en fördel till Slayer den men det är kanske mest smak och tycke...i rätt miljö industriell inredning slayer och i en mer klassisk rent rum speedster...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp