Teknik Mokakokare

MrMoka

Member
Hej på er, jag har nyligen fastnat för moka, tidigare har mitt kaffeintresse inte sträckt sig längre än till trangiapannan över lägerelden, men nu är det som om jag fått svart blod i ådrorna, kanske är det koffeinet, kanske är det Mokans vackra former som gör det, men begäret finns där. Dock så skulle jag gärna ta hjälp av er expertis när det kommer till tekniken. Jag har letat mig runt här på forumet (jag vet att det finns fler trådar), jag har letat runt på övriga webben också, och kommit fram till ett tillvägagångssätt som jag använder. Bör jag ändra på något? Finns det några andra spännande tekniker? Och sist men inte minst, jag har ingen kvarn, kommer man undan med färdigmalet? Isf, vilken sort är bäst?

Så här gör jag iaf.
-slår på spisen 4/6
-fyller på kallt friskt vatten upp till ventilen
-ställer underdelen med vatten på den varma plattan
-väntar till vattnet blir lagomt varmt
-sätter i filtret och fyller kaffe i en pyramidform
-skruvar på överdelen, så den pressar ihop kaffet
-öppnar locket, och väntar på det färdiga kaffet
-när första droppen kommer, stänger jag av plattan
-väntar tills den börjar uggla, tar av kokarn
-rör om, och servera, på studs.
-diska med endast vatten

Tackar ödmjukast för all eventuell hjälp.
 

svartvest

Well-known member
Jag fyller bara kaffe korgen full till kanten utan att packihop kaffet. Sedan har jag även sett i atlas of coffee att kyla ner med att spola kallvatten utanpå kannan.

Välkommen till forumet.
 
Senast ändrad:

MrMoka

Member
Tack för svaret, tack för välkomnandet. Ska testa att kyla och se vad resultatet blir. Jag har också testat att hälla i så lite kaffe så man inte packar ihop, men sen läste jag att man får bättre resultat om man gör en pyramid/kon och låter överdelen packa ihop kaffet mot filtret, trycket ska tydligen bli högre, tycker det funkar bra.
 

TTobbe

Well-known member
En kvarn bör du skaffa dig. Jag tycker att det är onödigt att få dåligt kaffe på grund av att man väljer bort att skaffa kvarn. Wilfan duger gott till moka kaffe. Annars köper du en hand vevad på närmsta loppis för typ en hundring.
 

MrMoka

Member
Okej, jag hade nästan på känn att en kvarn var obligatoriskt, är alltså en gammaldags handvevad kvarn för kokkaffe funktionabel till Mokabryggare?
 

MrMoka

Member
Nostalgin gör ändå att jag vill veva mig less, men tack för tipsen, man får se hur länge man håller ut.
 

Coriander

Well-known member
Jag har läst mig till någonstans, att förhållandet kaffe-vatten ska vara 1:11. 250ml vatten/11 = ca 23g kaffe. Bryggningen (med kallt vatten från start) ska ta 5 min från att du ställer bryggaren på plattan till kaffet börjar komma upp. Sen får man passa bryggaren, det ska inte spruta upp kaffe som en vulkan, utan sippra i jämn ström. Man kan tilta bryggaren på plattan så värmen inte påverkar lika mkt.
 

Coriander

Well-known member
Från att kaffet börjar komma upp till att det når nedre delen av "pip-utloppet" så ska det ta en minut. Då är Nirvana nära...
 

MrMoka

Member
Ok, prövade, men med förvärmt vatten var det omöjligt att få de tiderna, snör du på kokarn som den är med hyfsat hög värme för att få ditt resultat?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp