Byta brygghuspackning på Isomac Brio, ska det va så svårt?

jonasteacher

Active member
Jag har varit utan espresso/cappucchino en vecka nu. Det började läcka rejält runt portafilterhållaren. Packningen var helt slut så jag beställde ny packningssats, men nu verkar det som jag måste demontera stora delar av maskinen och även köpa lite nya verktyg för att komma åt olika muttrar och sedan få packningen på plats. Surt och frustrerande!uploadfromtaptalk1433401912720.jpg
 

hne

Well-known member
Är det läckage inne i maskinen? Det brukar ju läcka bara i bajonetten.
 

jonasteacher

Active member
Nej, jag tror inte det är läckage inne, men jag måste skruva bort den del som portafilterhållaren gängar fast vid och den är fastskruvad i kokaren som sitter inklämd mellan alla möjliga kablar och dylikt. Vad jag kan se måste jag även lyfta hela kokaren 6-7cm för för att få loss portafilterhållaren och i så fall även koppla bort vattenledningar, ventiler med mera :(
 

maartyn

Active member
Det kan jag inte tänka mig, i princip alla maskiner av den här typen är konstruerade på samma sätt.
Skruva loss spridarfiltret underifrån så kommer du åt att pilla loss packningen.
 

jonasteacher

Active member
OK, det låter hoppfullt. Packningen har jag fått bort, men spridarfiltret har en krage som sitter innanför plåten ihop med kokaren därför får jag inte loss den.
 

TheDude

Well-known member
En bild säger mer än 1000 ord brukar de säga, så ta en bild så kanske någon av oss kan hjälpa dig på traven.
 

jonasteacher

Active member
uploadfromtaptalk1433441872116.jpg
Givetvis, en bild förklarar bättre :)
Här syns det att det är för trångt att få dit den nya packningen och eventuellt framgår det att det inte räcker att lossa de fyra skruvarna för att den rostfria kransen runt spridaren ska komma loss från "taket".
uploadfromtaptalk1433442066934.jpg
 

maartyn

Active member
De fyra skruvarna ska inte lossas. Du har redan tagit bort spridarfiltret på bilden, men du behöver även ta bort spridarfilterhållaren, det är den klumpen i mässing. Den sitter förmodligen bara fast med kalk och kafferester nu så bänder du lite försiktigt så trillar den loss. Alternativt sitter den skruvad och då använder du exv ett mynt av lämplig storlek i spåren. Därefter kommer du åt att trycka dit nya packningen!
 
Senast ändrad:

jonasteacher

Active member
Hjärtligt tack för hjälpen! Jag har redan provat med enkrona och polygrip. Enkronan ser numera ut som turning torso, därför trodde jag det var ett enda gjutet stycke mässing jag försökt vrida runt :)
Rejält fastgeggad är troligaste orsaken med andra ord. Mvh Jonas
 

Wilderwein

Well-known member
Lycka till, men det är inte så svårt när man väl har rätt verktyg. Kaffemaskiner ät ganska okomplicerade varelser.
 

jonasteacher

Active member
Lycka till, men det är inte så svårt när man väl har rätt verktyg. Kaffemaskiner ät ganska okomplicerade varelser.
OK, nu har jag fått tid att göra klart bytetnav brygghuspackning, pust. Det krävdes att man kopplade bort två vatren ledningar, manometerröret samt ångvredet från kokaren. uploadfromtaptalk1436270406880.jpg
I processen lyckades jag ta sönder höljena till de båda röda lysdioderna.
uploadfromtaptalk1436270504791.jpg

Rengöring var extremt välbehövligt, men blev bra till slut.
uploadfromtaptalk1436270609372.jpg

Även kokaren togs isär och snyggades till.
uploadfromtaptalk1436270667696.jpg
uploadfromtaptalk1436270690130.jpg
Så ska det se ut!
uploadfromtaptalk1436270749217.jpg

Försökte även fixa den inbyggda kvarnen vars inställningsreglage gått sönder, men den visade sig ha havererat i varenda plastdetalj :( uploadfromtaptalk1436270917019.jpg
Känns som Isomac byggt med undermålig kvalitet på kvarnen och med idiotisk konstruktion för bryggaren. Synd eftersom jag tänkt ha Brion som resebryggare, nu behåller jag den som servicebryggare när det blir dags att skicka in Technikan på lite omvårdnad (borde dröja några år).
e8c880f2ddacb02cc338079f61b554c2.jpg
 

jonasteacher

Active member
Skulle varit ett PM till Jakob som frågat om demonteringen av kvarnen, beklagar forumspam... mvh Jonas

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp