Starta om avbruten rostning?

Jazze

Active member
Min senaste rostning vart avbruten pga brist av ström...
vad händer med bönorna om jag förvärmer rosten och rostar klart?
Eller ska jag bara kasta batchen?

First crack hade inte startat
 

rannagarden

Well-known member
Går och går... Klart det går. Men frågan är väl om resultatet blir ok? Testa och rapportera resultatet.
Jag tänker att det är lite som med ägg. Löskokt först, hårdkokt sen. Vitan blir kokt två ggr men gulan bara en. Det går absolut att äta. Men vitan kanske blir lite trist?

/M
 

svartvest

Well-known member
Jag tänker så här: När man rostar så förändras bönan struktur(på cellnivå) och vatten dunstar, hela bönan har förändrats och är inte samma böna längre. Det gör att på ett sätt är det inte en kaffeböna längre med samma egenskaper. Den är len gräddad och ej klar. Prova rosta men jag tror inte på en smaksensation.
 

bulle

Well-known member
Kan man inte jämföra det med popcorn som man poppar i micron? Det blir liksom inte bra om poppningen avbryts, de kommer inte bli klara eller bli brända.
 

Jazze

Active member
Testade att rosta om dom igår kväll.
Bättre färg nu men den vart väldigt ojämn.
En del bönor vart gränsfall till brända medans andra knappt ändrade färg alls.
Sparade några bönor från första rosten som jämförelse.

Återkommer med smak noteringar.
 

martink78

Well-known member
Att temperaturen går ned under en rostning brukar ju ge "bakad" smak så det lär inte smaka gott, men självklart skall man pröva! :)
 

edtbjon

Well-known member
Det finns någon tråd på HomeBarista om just detta. Men då handlade det om en gammaldax teknik, där man i korthet körde bönorna upp till ung. 150C och lät dem svalna. (150C anses vara "drying point".) Sedan rostade man klart. Men leta på nätet, info finns nånstans.
 

Jazze

Active member
Glömde visst bort att återkoppla...
Visst bönorna fick mer färg men smaken va riktigt tråkig!
Kan inte påstå att det smakade kaffe.
Skulle inte rekommendera någon att rosta om en avbruten batch.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Köpte nyligen en Behmor. Ivrig att testa efter att ha läst manualen laddade jag en sats enligt instruktionerna bara för att upptäcka att man måste ljuga för maskinen hur mycket man stoppat i. När timern slog i taket hade bara någon enstaka böna nått första crack. Trist tänkte jag och försökte söka efter svar till samma fråga som Jazze. Svårt att hitta information om ämnet, hörde också talas om någon gammal metod utan närmare detaljer, men konsensus verkade vara att det är en dålig idé. Sparade istället de gulbruna bönorna som kuriosa för gäster, ungefär som olagrad "whisky".

Ett tiotal rostningar senare stoppade jag en sats bönor från Nepal precis på tröskeln av 1c, i tron att de skulle landa runt city under tiden det tar att börja kylningen. Dagen efter insåg jag att kanske hälften inte ens poppat. Besviken över att ha förstört ett utmärkt presskaffe testade jag att varsamt rosta om för att de inte skulle brännas. 11 minuter senare var bönorna cirka full city+ och till min förvåning blev de riktigt bra som espresso, med en rundare smak och en pepprig ton som inte var tydlig tidigare försök.

Uppmuntrad slängde jag in den första satsen, bestående av "semi-washed Sulawesi Kalossi Toraja", den här gången på hög värme. Dubbelt så snabbt gick det, men resultatet var mycket ojämnt från city+ till vienna. Nedstämd testade jag ändå att göra espresso både från de ljusare och mörkare bönorna. Till min häpnad var det första gången jag var nöjd med den sorten, som jag inte känner att jag hittat rätt med annars. Det var mindre skillnad mellan de ljusa och de mörka än vad det borde vara, återigen med rundare smak.

Bara två anekdoter, vet inte om jag har lust att återskapa förloppet igen med flit.. men nästa blunder tänker jag definitivt ge kaffet en andra chans!
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Läste igenom fler gamla trådar och ser att fler har haft framgång med att rosta om bönor. Fick väldigt likt resultat med Kalossin genom att dra ut tiden mellan första och andra crack till 6 minuter (öppnar luckan till Behmorn för bättre kontroll än att gissa sig fram med P2)

Så min slutsats är att samma sak hände när jag rostade om - med minskad syra och ökad karamellisering. Mm :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp