Espressomaskin Brasilia Portofino Compact 2

Fällman

Member
8993259243.jpg

UPPDATERING: Maskinen såld

Den perfekta HX espressomaskinen för hemmet!
Säljer nu min Brasilia Portofino Compact 2 gruppare omgjord för att köra enfas så den passar utmärkt som hemmamaskin. Det är en av de minsta 2 grupparn som har gjort och har en kokare på endast 5L, effektivt har man mindre vatten i den vilket gör att start från kall maskin går relativt snabbt. Ny servad, avkalkad med helt nya packningar på grupphuvudena.
Säljer denna då jag har bytt upp mig ännu en gång till en Elektra T3. (flickvännen tycker att två stycken två gruppers espressomaskiner är en för mycket) och jag kan hålla med henne.

Med maskinen får du även två portafilter, tamper, matta och en Cunill cafékaffekvarn. Kvarnen och maskinen kan säljas separat om så önskas då vill jag ha 5000kr för espressomaskinen och 2000kr för kvarnen.

Priset för paketet är 6000kr

Allting finns i Lund och är inkopplat så det går bra att prova innan man köper, dock tar det tid att kyla ner maskinen igen.

/Oskar
 
Senast ändrad:

KristianK

Active member
Hej Oskar,

Kan du tage et foto af Portafilter?
Jeg er interesseret i at vide, om det er helt "standard" e61-like.
Jeg mener at huske, at de er konstrueret anderledes, men et foto fortæller mere end 100 forklaringer ☺
 

KristianK

Active member
Jeg udtrykte mig forkert.
Det jeg mente var om det er en 58 mm. som kan bruge vanlige portafiltre som til en e61 😊
 

Fällman

Member
TheDude har helt rätt vad det gäller grupphuvudet, maskinen tillverkades 2001.
Det är standard 58mm portafilter som även passar till e61 huvuden, självklart beroende på eventuellt tjocklek på packning ect. Bifogar bild.

2015-05-30 15.03.09.jpg
 

TheDude

Well-known member
Jag tror (men är inte säker på) att det finns två typer av portafilter som passar till olika versioner av Brasilia Portofino. Jag sökte lite på nätet och hittade följande text på an annans som sålde portafilter "Brasilia Portifino (Old Model, Pre Serial Numbers Starting With 20) Coffee Machine Bottomless/Naked Portafilter/Group Handle". Jag kollade på min egen Brasilia (samma modell som Fällman säjler men min är tillverkad år 2000) men hittade inte något serienummer som passar in, så jag vet inte exakt vad som menas.
 

KristianK

Active member
Tak til jer.
Fällman, du skriver at den netop er afkalket.
Har du selv afkalket den og hvordan har du gjort? Altså, har du skilt den af og afkalket eller har du endast kørt afkalkningsmiddel igennem maskinen?
 

Fällman

Member
Tak til jer.
Fällman, du skriver at den netop er afkalket.
Har du selv afkalket den og hvordan har du gjort? Altså, har du skilt den af og afkalket eller har du endast kørt afkalkningsmiddel igennem maskinen?

Den har blivit nedmonterad och avkalkad i citronsyralösning för ett år sedan, nu är den genomkörd med citronsyralöning. Har även monterat en tappkran så att man enkelt kan göra vattenbyten på kokaren. Detta möjliggör en betydligt enklare avkalkningsprocess när man vill köra igenom maskinen utan att montera ner den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp