Läckage vid filterhållaren

Satyricon

Well-known member
Det har börjat läcka vatten vid filterhållaren när jag gör kaffe. Det strömmar längs handtaget och ibland ner i koppen. Lite störigt, även om det går att leva med. Men vad beror det på? Är gummipackningen i brygghuvudet dålig och går det i så fall att byta den? Har en Gaggia Tebe.
 

Lucifer

Well-known member
Packningen är smutsig eller uttorkad och dålig, den går säkerligen att byta,hör med din bästa kaffe butik, brukar inte kosta många kronor.
 

bauta

Well-known member
Det är väldigt gammalt. Självklart beroende på hur ofta du använder maskinen. Värme åldrar gummi fortare. Jag brukar byta var el varannat år.
 

Lucifer

Well-known member
det är samma packning på nästan alla Gaggia så hittar du en som är till classic så passar den din maskin också. det kommer kosta dig under en hundring.
 

bauta

Well-known member
Det kan gå om den är skadad, men problemet är oftast att den hårdnat av värme & ålder. Flexar den när du trycker på den m nageln? Om inte är den gammal.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Min senaste bryggruppspackning fick jag byta efter att maskinen varit varm cirka 4000h på ett år. Precis samma symptom som satyricon beskriver.
 

Satyricon

Well-known member
Jaha, OK, tack för svar, allihopa.

Men hur får jag loss packningen? Jag tycker inte det verkar särskilt enkelt. Krävs mycket våld?
 

UbbeK

Well-known member
Det smidigaste är att skruva i en träskruv i packningen och sedan dra i skruven.
 

Large

Well-known member
Har den suttit i maskinen i nio år så kan det behövas en hel del våld innan den godvilligt släpper. En vass kniv, elektroniktång, flat skruvmejsel och en del tålamod kan krävas om packningen migrerat med materialet i grupphuvudet.
 

Large

Well-known member
Det är inte svårt men undvik vassa föremål som kan skada den nya packningen. Jag använder portafiltret och trycker försiktigt upp packningen runt spridarfiltret och uppåt. Dra sedan åt portafiltret på vanligt maner tills du känner att packningen har bottnat. Packningen sitter kvar tack vare friktionen mellan gummit och metallen i grupphuvudet.
 
Topp