Råkaffepriser

svartvest

Well-known member
Jag startar en ny tråd kring detta om vad är rimligt pris för råkaffe.(Se tråden "Här finns alla butiker som säljer råkaffe"

Som Henrik skrev: "Detta kanske är ett ämne för en helt ny tråd, men vad känns som ett okej pris för råkaffe som man rostar själv hemma? "

Sedan en länk från 2011

http://kaffestockholm.blogspot.se/2011/04/ett-kilo-kaffe-det-blir-400kr-tack.html

Personligen så vill jag betala för ett bra kaffe men tyvärr har jag blivit bränd på vid ett tillfälle att det skulle vara så fint men när jag fick kaffet så var det inte high end långt ifrån med shells och även en sten...(företaget finns inte idag). Jag har för mig att generellt så lägger rosterierna på 60% på sitt pris.

Sedan har vi inköpspriset beroende hur mycket man köper in, tanken att köpa en pall kaffe är lockande...
 

bulle

Well-known member
Har också varit intresserad av att köpa in en hel pall. Men det blir ju cirka 600kg (om jag förstått det rätt?) och det borde väl vara av bara en böna?
 

edtbjon

Well-known member
Jag har kollat Mercanta i England. Det ska funka med blandade pallar därifrån oxå. Minst typ 300kg, men då frakten blir samma om man fyller pallen så är det nåt att tänka på. (Samma tänk på NordicApproach har jag för mig.)
 
Senast ändrad:

Malabar

Well-known member
Jo det vore ju bra med råkaffe. Fick lite bråttom nyligen och köpte ett kilo (4 * 1/4 @ 100:- ) Kenya hos J&N. Således 400:- / Kilo.

Visst är det för dyrt! Råkaffe är ju mycket billigare är rostat och malet kaffe.

Om vi kikar på Kaffe börsen här http://www.plus500.se/Instruments/KC så ser vi att priset ligger mellan 1 och 2 USD / Pund dvs cirka 20 - 40:- / kilo.

Alltså 1/10 av priset hos J&N.

IMAG2297[1-].jpg
 

svartvest

Well-known member
Ja jag tror att J&N är ganska dyrt. Men det är svårt att jämföra med börs priser. Kolla in rawcoffee eller andra webshoper.
 

edtbjon

Well-known member
Jo det vore ju bra med råkaffe. Fick lite bråttom nyligen och köpte ett kilo (4 * 1/4 @ 100:- ) Kenya hos J&N. Således 400:- / Kilo.

Visst är det för dyrt! Råkaffe är ju mycket billigare är rostat och malet kaffe.

Om vi kikar på Kaffe börsen här http://www.plus500.se/Instruments/KC så ser vi att priset ligger mellan 1 och 2 USD / Pund dvs cirka 20 - 40:- / kilo.

Alltså 1/10 av priset hos J&N.

Visa bilaga 14139
Nu bör du i och för sig inte jämföra normalpriset på kaffe enligt spotmarknaden (där priserna gäller om du köper hel container) och priset på specialkaffe. Jag antar att du köper och rostar specialkaffe för att ex. Lindvalls bryggmalet inte är det bästa kaffe du smakat.
Men visst är det dyrt med 400:- för råkaffe, oavsett hur superbra och ovanligt det är (med ytterst få undantag, typ Jamaica Blue Mountain eller Hawaii Kona). De (J&N) köper väl in containers själva, men tittat man t.ex. på NordicApproach så kan kilopriserna för deras bästa bönor lätt ligga på $13-$15 per kilo... om man köper en pall!
Jag köpte en påse från Kahls en gång med ett kilopris på typ 200:- för Santos. En gång är ingen gång... två gånger är två gånger för mycket.
Själv tycker jag att RostaKaffe.se har ett bra utbud till bra priser. Dessutom en seriös rostare som kör sajten.
Men är du försiktig och noggrann när du rostar så kan du nog få valuta för dina Kenya-bönor. Behmor var det eller?
 
Senast ändrad:

Malabar

Well-known member
Jo jag har ju förstått det. Rawcoffee verkar var ett bra ställe. man vill ju ha lite olika sorter.

Jo en Behmor. Det börjar ju bli bra precision efter alla ristade kilon. Tycker om programvaran från http://www.roasterthing.com har genom den en bra databas på både råkaffe och rostningar. Kört 2 pkt Kenyan till knappt 2nd crack och fått fin arom. Skall köra lite längre nästa gång.
 

edtbjon

Well-known member
Jo jag har ju förstått det. Rawcoffee verkar var ett bra ställe. man vill ju ha lite olika sorter.

Jo en Behmor. Det börjar ju bli bra precision efter alla ristade kilon. Tycker om programvaran från http://www.roasterthing.com har genom den en bra databas på både råkaffe och rostningar. Kört 2 pkt Kenyan till knappt 2nd crack och fått fin arom. Skall köra lite längre nästa gång.

Ja, jag antar att du vet hur J&N rostar, ofta väldigt ljust. Själv skulle jag nog prova att droppa en rostning precis efter första crack (1Ce ... First crack end).
Sedan vet jag inte hur mycket driv det är på just RawCoffee. Han har inte uppdaterat data på sajten sedan i våras eller så. Mycket "Information kommer senare" typ... Jag har köpt några hyfsade kaffen därifrån, men haft bättre resultat med RostaKaffe. Men ta hem ett testpaket (10 sorter) från Raw.
Slutligen en observation när man testar sitt kaffe första gången. Kör du en "minsta möjliga" till just efter 1Ce, så hittar du många smaker från just det kaffet, utan att den där vanliga tunga kaffesmaken (smaken av själva rostprocessen) tar över. Då hittar man också defekterna i smaken (varför det är bra att rosta så liten sats som möjligt ;) ).
 

Malabar

Well-known member
Vilka bra kunskaper du delar.

Just köpt några kg från RC får se hur det blir.

Håller med om att "sampla" smaker funkar bra på 1ce (bra definition föresten). Tog dock en vecka+ att mogna ut ordentligt i smak.

Undrar om någon har direkt kontakt med odlare för inköp? Jag kan kanske hitta någon om jag gräver lite. Då kan man ju dela på en sändning....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp