Upplys mig! O ni upphöjda varelser! (saeco gran baristo?)

SS_Martha

Active member
Ursäkta att jag har fräckheten att besudla Ert forum med en fråga om en simpel helautomat...

Har hittat en kampanj som ger ett bra pris på en Saeco GranBaristo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2331178

Kampanjen är klart billigare än billigast på prisjakt.

Men blir det dugligt kaffe? Jag tycker att jag själv lyckas bättre med kvarn o mocka-panna, än "alla" kedjor och mainstream kafféer, men det är meckigt och däför blir det inte av så ofta. Min fru gillar också min mocka men skulle aldrig ställa sig och göra en själv...

Har därför haft funderingar på en helautomat, eller möjligen en halv, men det måste vara en maskin med kort inlärningskurva och hög "repeterbarhet". Annars kommer inte frugan att orka lära sig.

Är det någon som kan säga nåt om saeco-maskinen ovan?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Det låter som du är påväg in i ett högre tillstånd...du är redan högre nivå än kedjorna...men så har vi "frufrågan" vi har vissa som förordar att man tar skilsmässa...det finns inga genvägar till det perfekta kaffet. Alternativ är att du alltid brygger så fort hon ropar efter dryck. Hur brygger ni nu? Vi har en bryggkvarn som min fru med glädje kör till press. Inställning 12 på kvarnen. Automat är enkelt men smakar inte lika gott i längden.
 

SS_Martha

Active member
Tyvärr så blir det oftast fulkaffe... Mollbergs blandning, färdigmalet, rakt ned i bryggaren. Duckar!

Fick ett ryck, eftersom priset på saeco'n är riktigt bra. Tanken med automaten var väl att det skulle bli bättre, oftare. Men om det inte blir bättre än starbucks, espressohouse etc, så kan det kvitta...
 

Gringubben

Well-known member
Det är en fråga om prio, smak/effort. Med halvautomat har du koll på alla parametrar som krävs för bra espresso. Manuell är för konnässörer som har fäbless för show-off. Helautomat vet jag inget om hur det skulle funka i längden, noll erfarenhet, men det jag testat håller inte måttet för mig.
 

Vekktah

Member
mitt första inlägg, känns härligt att kunna bidra med den lilla erfarenhet jag har!
Som lite nybörjare på detta (har dock koll på vad som är bra kaffe eller ej) så kan jag BESTÄMT avråda dig från den där maskinen.
Köpte den efter en extremt proffsig säljprocedur på stan där jag serverades en faktiskt suverän espresso ur en annan maskin "som jobbar enligt samma princip" så slog jag till. Skall tilläggas att jag gick på utseende. Jämfört med många andra helautomater är den där helt ok till utseende.

Jag körde igenom den med totalt c:a 3 kilo bönor av olika sort ( från Nyström, inget ica-skräp) och sen skickade jag tillbaka den och utnyttjade 100-dagars-nöjd-garantin och fick hela slanten tillbaka. Den klarade inte av att göra något som ens liknande espresso ens när jag ställde in allt på extra superstarkt-ristretto-mindre-vatten-etc. Det smakade inte kaffe alls om jag skall vara ärlig. Men den förde ett jäkla liv och pep och bad om saker mest hela tiden. mjölkskummaren var ej heller något att hurra för. Dont do it. Jag köpte en gaggia classic med kvarn på blocket för en spottstyver och nu blir kaffet super. Mjölken är ju en issue fortfarande, men hanteringen av en helautomat är typ densamma i slutändan eftersom man måste tömma sump, hålla ren mjölkbehållare etc etc.
 

SS_Martha

Active member
Tack för input!

Vekktah's inlägg var skrämmande! För det priset så borde det inte kunna bli så dåligt...
 

hne

Well-known member
Halvautomat med pid och kvarn med steglös inställning och timer bör ge tillräcklig repeterbarhet för ett resultat som klår en pinsamt stor andel av Sveriges caféer. Med tamagochi menade jag ungefär "jag håller med om att helautomatiska kaffemaskiner mest piper och låter och vill ha uppmärksamhet och sällan ger något tillbaka". Visst har jag sett exempel på motsatsen men det är ovanligare än att hitta en riktig höjdarkopp kaffe på ett slumpmässigt utvalt café.
 

SS_Martha

Active member
Jag postade ett svar här för två veckor sedan, trodde jag iaf. (kan ha varit SBS...)

Hursomhelst, tack för input! Bara att glömma en helautomat alltså.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp