Espressomaskinen alltid igång?

normende

Well-known member
Hej..


Jag undrar ifall ni har igång er espressomaskin 24/7.
Bör den stå igång alltid eller?
Själv så brukar jag ha min avstängd på natten samt när jag är på jobbet.
Fördelar /nackdelar
Fördelen är ju att maskinen alltid är redo när jag vill ha en kopp.
Nackdelen är ju att den står och drar en massa el i onödan.

Dela gärna med er :)
/Lars
 

triss

Active member
Jag brukar göra ungefär lika som du för att spara ström. Stänger av på kvällen eller senast på morgonen efter morgonkoppen och sen slår på den när jag kommer hem från jobbet. Varje gång jag stänger av den backflushar jag några gånger. När jag stänger av den lyfter jag även ut vattentanken och tömmer den.

- En fundering jag har är hur mycket vatten som står kvar i maskinen trots att jag tömt tanken?
- Borde man spola ur det innan man kör första koppen för att vattnet ska vara fräscht?
- Har även funderat på att koppla strömmen till en smartplug som finns till hemlarmet, så jag kan slå på maskinen ca 20 min innan jag kommer hem via telefonen. Då måste den så klart förladdas med vatten.
 

normende

Well-known member
Jag brukar göra ungefär lika som du för att spara ström. Stänger av på kvällen eller senast på morgonen efter morgonkoppen och sen slår på den när jag kommer hem från jobbet. Varje gång jag stänger av den backflushar jag några gånger. När jag stänger av den lyfter jag även ut vattentanken och tömmer den.

- En fundering jag har är hur mycket vatten som står kvar i maskinen trots att jag tömt tanken?
- Borde man spola ur det innan man kör första koppen för att vattnet ska vara fräscht?
- Har även funderat på att koppla strömmen till en smartplug som finns till hemlarmet, så jag kan slå på maskinen ca 20 min innan jag kommer hem via telefonen. Då måste den så klart förladdas med vatten.


Problemet med att det står kvar vatten i maskinen lider ju alla maskiner av. I det hänseendet så borde det väl vara bättre att maskinen alltid är igång.
Men är det verkligen så mycket vatten kvar i systemet? Det kan ju inte vara så många cl/dl på en HX.

Det jag tänker på är ifall maskinen i sig tar mest skada av att vara på alltid eller att man stänger av och på den flera ggr om dagen.
Jag kan ju inte tänka mig att att kaffebarerna stänger av sina maskiner under natten.
 

hne

Well-known member
Vatten kvar i kokare eller hx-slingor är inget problem då det vattnet är uppvärmt till iaf 90°C innan det kallnar. Inget kan växa där (värmetåliga svavelätande bakterier saknar näringskälla). I rör är det lite värre men där är flödet rätt stort, tillförsel av näringsämnen minimalt och dessutom så kommer ju det vattnet kokas innan det dricks så det är inte heller ett bekymmer. Öppna vattentankar däremot... På rancilio silvia fick jag diska tanken ofta. På R58 hålls den varm nog för att det inte ska vara lika mycket av ett bekymmer, men jag skulle inte lämna den avslagen med vatten i mer än ett par dagar.

Sen bör det beaktas att anledningen till att vi har klor/kloraminer i kommunalt dricksvatten är för att slippa mikrobtillväxt i nätet och det hjälper även en del efter kranen (fråga vilken seriös akvarieägare eller hembryggare som helst).
 

Gringubben

Well-known member
Jag tänker nog mest på elräkningen, men i runda slängar är den på jämt. Dock kan det hända att när jag vet att jag kommer jobba i 13 timmar och slänga mig i bingen direkt jag kommer hem, så stänger jag av innan jobbet. Sedan slår jag på innan sänggåendet så jag kan få en tår när jag vaknar.
 
Topp