Öppet filter och inget kladd?

gabriel b

Well-known member
Tänkte kolla om något här på forumet kan dela med sig av teknik när det gäller att brygga espresso med öppet filter. Tycker det ser fint ut och får härliga "tigerränder" i kaffet. Men jag tycker att det öppna filtret skiter ner koppen helt. Blir ett "plask" när första dropparna trillar/rinner ner i koppen och det förstör lite av känslan för det fina kaffet.

Någon som har några tips?

20150517_093735.jpg
 

bauta

Well-known member
Ett nakenfilter är väldigt avslöjande för kanalisering, snedtampning etc, är det inte detta som stänker ner din kopp?

Min erfarenhet är att en bra puck ger noll stänk i koppen, men minsta kanalisering ger stänk.
 

Anders

Well-known member
Om problemet bara är dom första dropparna kan du ju börja med att hålla upp koppen för att minska fallhöjden och därmed effekten, och sedan successivt sänka den när flödet kommit igång. En del kommersiella maskiner har t.ex. en liten plattform att ställa espressokoppar på för att minska fallhöjden, som för en del maskiner är påtaglig där man vill få plats med fullstora glas för latte.

Är det mer ett kontinuerligt problem med channeling kommer det ju inte hjälpa utan då är det mer förarbetet och extraktionen som du behöver jobba med. Generellt kan man väl också säga att traditionella espressoblandningar är betydligt mer lättarbetade än mer moderna a'la single origins, soltorkade, lättrostade osv. bönor även när det kommer till en snygg extraktion.
 

gabriel b

Well-known member
Tog fram mina Gaggia enkel/dubbelkorgar som legat av sig sen jag skaffa några VST.

Har jämfört och provat med dem. Resultatet blev betydligt mindre kladd. Man ser att med VST filtret så hamnar "hålen i korgen" utanför ihåligheten på det öppna filtret, detta medför att det rinner längst med kanten på öppningen.

Gaggia enkel, Gaggia dubblel, VST 15g 20150521_092432.jpg
Gaggia enkel med öppet filter20150521_092455.jpg
Gaggia dubbel med öppet filter20150521_092508.jpg
VST 15g med öppet filter 20150521_092520.jpg

Säger inte att det blir helt utan kladd, kanaliseringen eller felaktig tampning. Men betydligt mindre kladd nu med Gaggia korgarna =)
 

Gringubben

Well-known member
Fanns en tråd förut om en kaffebar där det blev gnöl om kläggig kopp. Min erfarenhet säger mig att ju högre fallhöjd till koppen, desto mer stänk. Många maskiner är ju byggda för jättehöga caffè latteglas, så där behövs en platå att ställa koppen på. Minsta channelling så har du stänk, dock.
 

lupoo

Well-known member
Fallhöjden på espresson!
Nu snackar vi!!! Detta var ett ämne som togs upp på Barista Camp i Falkenberg 2009. Efter ett livligt meningsutbyte om just fallhöjden kunde påverka smaken enades det om en koncensus om just detta. Fallhöjdsfrågan är nörderi på högsta nivå, så just därför älskar vi det....
Någon som har en åsikt om hur smak påverkas av fallhöjd?:lol:
 

gabriel b

Well-known member
Angående fallhöjden så luktar/smakar kaffet lite "cigarett" när jag brygger. Men om det beror på fallhöjd, öppet filter, dåligt hantverk eller skitig utrustning vet jag inte :)
 

hne

Well-known member
Luktar det cigarett om espresson har det varit dags ett bra tag att rengöra spouts och spridarfilter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp