La pavoni Europiccola. Vilsen

Alexander.

New member
Hej allihopa! Jag är superny på forumet och hoppas på att få lite guidning. Jag köpte precis en begagnad Europiccola. Har kikat runt lite och jag har kommit fram till att det är en pre-millennium med dubbel-switch.
Ivrig som jag är pluggade jag in maskinen i kontakten samtidigt som jag gick igenom vad som var vad. efter ett tag lyckades jag lokalisera vattenbehållaren. Jag öppnade upp korken till den och fann den väldigt varm. Jag såg en värmeslinga i botten som var glödorange. Jag stängde av maskinen och väntade ett tag varpå jag fyllde upp behållaren. Den var jättevarm fortfarande och det fräste något enormt, precis som när man häller vatten i en kastrull som stått på plattan ett tag. Mitt första försök att få en espresso ur maskinen floppade totalt då espresson kom ut ljummen/kall. Jag har försökt bli klok på dubbelswitchen under kvällens gång men utan någon framgång. det verkar som att ena knappen är on/off medan den andra är snabb/normal upphettning. Det märkliga är att knappen bara lyser när jag har den övre på "on" och den undre på "l". Har jag den undre på "ll" lyser den inte öht.
Kan någon vänlig själ berätta för mig hur jag ska gå tillväga och snälla säga att jag inte förstört maskinen någonstans på vägen. Jag ursäktar mig i förväg för att ämnet kan ha tagits upp tidigare, alternativt hamnat på fel plats. Tack på förhand! /Alexander
 

svartvest

Well-known member
Har du någon manual? Annat googla så hittar du den. Låt maskinen svalna alltid vatten i maskinen är viktigt. Har den varit igång eller har den stått stilla?
 

Alexander.

New member
Hej! Tack för snabbt svar. Jag har en nästintill obegriplig manual som tycks vara från 70-talet. Har skummat igenom den utan att bli klokare tyvärr. Jag misstänker att den stått stilla ganska länge. Av manualen att bedöma så är den säkert 25 år gammal men i gott skick!
 

Gringubben

Well-known member
Finns en bondrulle där han drar ett skott från Europiccola. Kolla INTE på det. :D
Mitt tips i fyllan: läs igenom trådarna. Välkommen för övrigt till forumet.
 
Topp