Att handla från ORPHAN ESPRESSO

TTobbe

Well-known member
Hej!
Som rubriken lyder så önskar jag reflektioner av att handla från OE.
Har förstått att det är problemfritt att handla därifrån. Fins det andra åsikter?
Kommer att beställa därifrån inom en snar framtid.
TTobbe
 

cizeta

Well-known member
Jag har handlat en lido 2 en gång och sedan lite reservdelar/ uppgraderingar. Allt gick smärtfritt, förutom lång leveranstid på lidon, men det stod det också vid beställning.
 

TTobbe

Well-known member
cizeta vad för reservdelar köpte du? Det är en lido 2 jag ska köpa kan var bra att fylla på ordern med lite småsaker.
 

henrik82

Well-known member
Är lido 2 bra? det finns ju en lido 3 nu som ligger på ca 150 kr mer ska man köpa en sån istället? Den kvarnen jag vill ha tror jag inte finns att längre en Hausgrind från Knock och jag kan inte hitta vart man köper Comandante. Har en Porlex på jobbet men vill har något som är bättre och ska den kosta mer än 2 gånger vad jag betalade för min då vill jag ha något som är bra.....
 

TTobbe

Well-known member
Lido 3 är bara en lite lättar variant av Lido2 med en vev som går att vika in samt att en transportpåse medföljer. Det är också andra malskivor i som inte är lika aggressiva som i 2:an. Efter vad jag har läst på HB så är det en av de bättre kvarnarna för brygg på marknaden. Enligt mig så är den byggd på rätt sätt för ett koniskt malverk med lagringar på båda sidor så att inget flexande kan uppstå. På detta sätt får man jämna kornstorlekar. Justeringen av malgraden är steglös.
 

cizeta

Well-known member
Jag är väldigt nöjd med min lido 2. Känns som bra bygge som mina barn kan ärva om 50 år.
Angående lido 2 eller 3 så har jag samma uppfattning som TTobbe. Lido 2 kan kännas lite väl aggressiv i början. Men nu när skivorna är inkörda känns de aldelles lagom. Så frågan är om du vill ha den portablare eller föredrar tvåans utseende. Om du kör på tvåan skulle jag rekommendera att köpa treans plastburk som går att köpa löst.
 

TTobbe

Well-known member
3:ans malskivor passar i 2:an och vise versa. Storleken på skivorna är samma som på en av Baratzan kvarnar med koniskt malverk.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp