Hur mäta bryggtemp?

bauta

Well-known member
Jag har en Brewtus m DB & PID, och särbon en Aquila med HX.
För PID finns en offset som väl är diffen från mätpunkten till utvatten? För HX gäller att spola x antal sekunder.

Jag har en labtermometer m givare typ K. Har funderat på att bygga en mätpunkt enl den gamla tråden där skruven på framsidan av bryggruppen byts ut.
http://www.riktigtkaffe.se/showthre...rprobe-till-E61-gruppen&highlight=m%E4ta+temp

Men då mäter du cirkulationsvattnet i gruppen?

När tex J&N anger 93° som bryggtemp, var mäter ni?

Försöker ni mäta i filtret, i vattenstrålen ut eller i koppen nedanför?
 
Senast ändrad:

Lucifer

Well-known member
På e61 gruppen finns det en skruv som brukar lossas för temp och tryckmätning inne i gruppen, baserat på det är det temperaturen innan vattnet träffar kaffet som gäller. Själv brukar jag hålla en förvärmd sensor i vattenstrålen under brygghuvudet.
 

koffej

Well-known member
Temperaturen man vill åt är väl den temperatur vattnet har när det når kaffet?, så då borde ju strålen innan filtret eller filtret vara det bästa stället att mäta på.
Jag har provat att mäta själv men har inget filter som det rinner tillräckligt sakta ur och min termometer(Voltkraft K204) uppdaterar varje ca 2-3sek vilket ju inte är optimalt.
 

Davil

Well-known member
Jag använder jobbets fluke multimeter som jag petar in tempsensorn i spoutsen på portafiltret och kör igenom vatten i en halvminut.
 

bauta

Well-known member
Jaha, då har jag lyft nörderiet ett snäpp.
Temp och tryckmätning i portafiltret.

Ser direkt att PID'ens offset är fel? Typ 3° högre temp i filtret än vad PID'en visar (PID-inställning 91°, ej 90 som bilden visar).

2015-05-26 08.01.01.jpg
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, det är så man ska mäta bryggtemperaturen :) Hur mycket vatten kör du igenom för att få resultatet 94 grader? Kan mycket väl vara så att temperaturen skiljer sig några grader mellan platsen där vattnet mäts i kokaren och temperaturen i brygghuvudet.
 

bauta

Well-known member
Nu försökte jag strypa vattenflödet för att simulera en extraktion. Men svårt med ballofixen som är std-monterad.
Har redan tänkt ut en förbättring genom att ersätta ballofixen med en nålventil.

Så som jag kommer ihåg Offset i en PID, är det tempskillnaden från mätpunkten till förbrukarpunkten. Det skiljer ju normalt några grader. Och det blir inte riktigt samma kaffe om du brygger vid 90° el 94°. Men måste fräscha upp kunskaperna om PID-styrning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp