Behövs vattenfilter vid fast vattenanslutning?

frips

New member
Jag har precis köpt en Rocket Espresso Giotto Evoluzione V2 och vill ansluta den till vatten. Pratade med en VVS-firma som bedömde att det inte behövdes något extra vattenfilter då det sitter ett filter i slangen som medföljer. Men i affären där jag köpte maskinen sade de att man måste kalka av maskinen en gång i månaden (istället för cirka var tredje månad som man behöver om man använder vattentanken) men det kan jag tycka det är värt jämfört med att sätta in ett extra vattenfilter. Det skulle nämligen gå på typ 1500 kr för hela kittet och sedan typ 1000 kr per år för att byta filter... Och det tar dessutom upp en massa plats under vasken. Jag bor i Malmö (om vår hårdhet här på vattnet spelar roll...).

Det jag alltså tvekar på är om det "enda" det innebär är att man får kalka av oftare eller om det oxå förstör maskinen på annat sätt och förkortar livslängden?

Och när jag ändå håller på, är trycket från vattnet lagom (tänkte koppla in på samma som till diskmaskinen) eller behöver det regleras?

TACK!
Fredrik
 

matlar

Active member
Tack för att du ställde frågan, jag är inne på att köpa en likadan maskin och funderat på samma sak!

Är du nöjd med maskinen och vad kör du för kvarn?
 

bauta

Well-known member
Mitt intryck är att i Sthlm med mjukt vatten så klarar du dig med avkalkning 1-2 gg/år istf med nån månads mellanrum utan filter.

Kostnaden är hög, ja. Jag har ett stort filter från Crem/CoffeeQueenE27700031.jpg

Det tror jag är ok att köra typ 3 år med min förbrukning som privatperson.
"Filter i slangen" - menar du den decimeterlånga tub som brukar finnas i vattentanken?

Angående tryckreduceringsventil har det diskuterats förr, och jag tror det är ok att köra utan. Vissa maskinleverantörer spec'ar max vattentryck, och sen får du jämföra med vattenverkets uppgifter.
Jag har en känsla av att det är lite som tvättråd i kläder. Tillverkaren sätter ut 30° så har de ryggen fri.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp