Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 11 av 11
    Citat Ursprungligen postat av stefanolo Visa inlägg
    Torrefacto- att addera lite socker till bönorna i rostningsprocessen - hade jag ingen koll på innan. Vet inte om det är vanligt. Oavsett smakade övrig espresso vi drack ganska mörkrostat (lite brända toner) och inte som "tredje vågens" specialkafferostningar. Ibland föredrar jag den sydeuropeiska/napoletanska traditionella espresson i cappu och latte, men som ren espresso föredrar jag lite ljusare rostningar av mer noggrant hanterade och utvalda bönor. Det gamla sättet att rosta kaffe är i min smak att förstöra kaffearomerna lite grand.

Kaffet vi drack på The LOAF var från Finca Orellana i Honduras och var en blandning av Maragogype ("elefantkaffe"=stora bönor) och Catuai. Helt magiskt gott. Smakerna var så välbalanserade och passade min tunga perfekt. Jag fick t.o.m. en av icke-kaffedrickarna att fundera på att köpa sig en espressomaskin och börja dricka espresso

Lite intressant läsning om "torrefacto"
    Hej, kul att du gillade The Loaf. Vill bara påpeka, eftersom Joaquin är en god kamrat till mig, att Right Side Coffee inte jobbar med torrefacto på något sätt, utan är helt enkelt Spaniens bästa specialkafferosteri. Vad gäller en annan kamrat, Javier, som jobbade på The Loaf, kan tilläggas att han nu sedan dryga kvartalet har startat ett eget rosteri i San Sebastian. Kolla här!

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2018
    Tackar! Mycket intressant o lärorikt. Fantastiskt schysst rosteri utanför Alicante. Måste prövas när jag är i Alicante nästa gång

Trevligt att du har kontakter på RSC. De verkar vara riktigt duktiga på att hitta/framkalla fantastiska smaker i sina rostningar. Kaffet vi drack var toppen! Om RSC jobbar med torrefacto eller inte har jag ingen aning om - och inget jag antytt hoppas jag, för det var inte det jag skrev eller menade. Toppen att San Sebastián berikats med ännu ett specialkafferosteri. Hoppas få möjlighet att snart komma tillbaka dit.

Citat Ursprungligen postat av Jay Visa inlägg
    Hej, kul att du gillade The Loaf. Vill bara påpeka, eftersom Joaquin är en god kamrat till mig, att Right Side Coffee inte jobbar med torrefacto på något sätt, utan är helt enkelt Spaniens bästa specialkafferosteri. Vad gäller en annan kamrat, Javier, som jobbade på The Loaf, kan tilläggas att han nu sedan dryga kvartalet har startat ett eget rosteri i San Sebastian. Kolla här!
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt), Ceado E37S

Liknande ämnen

1. Bra kaffebarer
    Av Jonskon i forum Malmö
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-04-05, 20:09
  2. San Francisco & San Diego
    Av EddieX i forum Någon annanstans
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 10:20
  3. La San Marcos kvarnar, bra eller anus?
    Av Ignatius Riley i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 10:42
  4. kaffebarer i USA.... bra info
    Av chutzpah i forum Någon annanstans
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 20:32
  5. BRA kaffebarer i Kanada och USA
    Av goldfish i forum Någon annanstans
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 00:18

Behörigheter för att posta