Bra café/kaffebarer i San Sebastián, Baskien, Spanien?

stefanolo

Well-known member
Jag kommer spenderar några dagar i San Sebastián och undrar om någon kan rekommendera några bra caféer/kaffebarer där. Stan är känd för sina många Michelin-restauranger och jag hoppas den har matchande caféer :) Tack på förhand!
 

Kaffenerd

Member
Kollade med min mamma som brukar vara där men hon kom inte på ett särskilt namn på en kaffebar. Däremot sade hon att det alltid är smart att gå till någon av de två stränderna. La Concha stranden ska tydligen kantas av många trevliga kafeer där det ska finnas gott kaffe. Lycka till och ha det så trevligt!

Jag kommer spenderar några dagar i San Sebastián och undrar om någon kan rekommendera några bra caféer/kaffebarer där. Stan är känd för sina många Michelin-restauranger och jag hoppas den har matchande caféer :) Tack på förhand!
 

stefanolo

Well-known member
Tack Kaffenerd! Jag fick faktiskt napp efter en liten stunds webbsökning strax innan jag åkte. Jag fann en blogg som rekommenderade bageriet The LOAF på De Zurriola Hiribidea 18, surfstranden. I brödaffären/bageriet ligger även en liten kaffebar av absolut högsta kvalitet. De gör brygg, aeropress och espresso på bönor rostade av Barcelonabaserade Right Side Coffee. Kaffebaren är topputrustad med en Nuova Simonelli Black Eagle-maskin, en Mythos One-kvarn och en Mahlkönig EK43... och inte minst riktigt duktiga baristor. Jag bjöd mig själv och några vänner på dubbel espresso och cappu. Toppkvalitet! Bland det absolut bästa jag druckit. Vi hittade inte något annat ställe som var i närheten av The LOAFs kaffe.

2015-05-09 15.23.23.jpg2015-05-09 15.23.34.jpg2015-05-09 15.25.55.jpg2015-05-09 15.26.01.jpg
 
Senast ändrad:

Kaffenerd

Member
Coolt!
Bra att du postade detta, kan tänka mig att andra får nytta av informationen...


Tack Kaffenerd! Jag fick faktiskt napp efter en liten stunds webbsökning strax innan jag åkte. Jag fann en blogg som rekommenderade bageriet The LOAF på De Zurriola Hiribidea 18, surfstranden. I brödaffären/bageriet ligger även en liten kaffebar av absolut högsta kvalitet. De gör brygg, aeropress och espresso på bönor rostade av Barcelonabaserade Right Side Coffee. Kaffebaren är topputrustad med en Nuova Simonelli Black Eagle-maskin, en Mythos One-kvarn och en Mahlkönig EK43... och inte minst riktigt duktiga baristor. Jag bjöd mig själv och några vänner på dubbel espresso och på cappu. Toppkvalitet! Bland det absolut bästa jag druckit. Vi hittade inte något annat ställe som var närheten av The LOAFs kaffe.

Visa bilaga 13961Visa bilaga 13962Visa bilaga 13963Visa bilaga 13964
 

bauta

Well-known member
Bra tips!

En relaterad undring (ursäkta trådkapningen) är om nån vet hur vanligt Torrefacto är i Spanien.
Är det det som gör att mkt av kaffet i Spanien smakar bränt, eller rostar de helt enkelt skräpbönor åt skogen?
 

stefanolo

Well-known member
Torrefacto- att addera lite socker till bönorna i rostningsprocessen - hade jag ingen koll på innan. Vet inte om det är vanligt. Oavsett smakade övrig espresso vi drack ganska mörkrostat (lite brända toner) och inte som "tredje vågens" specialkafferostningar. Ibland föredrar jag den sydeuropeiska/napoletanska traditionella espresson i cappu och latte, men som ren espresso föredrar jag lite ljusare rostningar av mer noggrant hanterade och utvalda bönor. Det gamla sättet att rosta kaffe är i min smak att förstöra kaffearomerna lite grand.

Kaffet vi drack på The LOAF var från Finca Orellana i Honduras och var en blandning av Maragogype ("elefantkaffe"=stora bönor) och Catuai. Helt magiskt gott. Smakerna var så välbalanserade och passade min tunga perfekt. Jag fick t.o.m. en av icke-kaffedrickarna att fundera på att köpa sig en espressomaskin och börja dricka espresso :D

Lite intressant läsning om "torrefacto"
 
Senast ändrad:

Jay

Well-known member
Torrefacto- att addera lite socker till bönorna i rostningsprocessen - hade jag ingen koll på innan. Vet inte om det är vanligt. Oavsett smakade övrig espresso vi drack ganska mörkrostat (lite brända toner) och inte som "tredje vågens" specialkafferostningar. Ibland föredrar jag den sydeuropeiska/napoletanska traditionella espresson i cappu och latte, men som ren espresso föredrar jag lite ljusare rostningar av mer noggrant hanterade och utvalda bönor. Det gamla sättet att rosta kaffe är i min smak att förstöra kaffearomerna lite grand.

Kaffet vi drack på The LOAF var från Finca Orellana i Honduras och var en blandning av Maragogype ("elefantkaffe"=stora bönor) och Catuai. Helt magiskt gott. Smakerna var så välbalanserade och passade min tunga perfekt. Jag fick t.o.m. en av icke-kaffedrickarna att fundera på att köpa sig en espressomaskin och börja dricka espresso :D

Lite intressant läsning om "torrefacto"

Hej, kul att du gillade The Loaf. Vill bara påpeka, eftersom Joaquin är en god kamrat till mig, att Right Side Coffee inte jobbar med torrefacto på något sätt, utan är helt enkelt Spaniens bästa specialkafferosteri. Vad gäller en annan kamrat, Javier, som jobbade på The Loaf, kan tilläggas att han nu sedan dryga kvartalet har startat ett eget rosteri i San Sebastian. Kolla här!
 

Hio

New member
Tackar! Mycket intressant o lärorikt. Fantastiskt schysst rosteri utanför Alicante. Måste prövas när jag är i Alicante nästa gång
 

stefanolo

Well-known member
Trevligt att du har kontakter på RSC. De verkar vara riktigt duktiga på att hitta/framkalla fantastiska smaker i sina rostningar. Kaffet vi drack var toppen! Om RSC jobbar med torrefacto eller inte har jag ingen aning om - och inget jag antytt hoppas jag, för det var inte det jag skrev eller menade. Toppen att San Sebastián berikats med ännu ett specialkafferosteri. Hoppas få möjlighet att snart komma tillbaka dit.

Hej, kul att du gillade The Loaf. Vill bara påpeka, eftersom Joaquin är en god kamrat till mig, att Right Side Coffee inte jobbar med torrefacto på något sätt, utan är helt enkelt Spaniens bästa specialkafferosteri. Vad gäller en annan kamrat, Javier, som jobbade på The Loaf, kan tilläggas att han nu sedan dryga kvartalet har startat ett eget rosteri i San Sebastian. Kolla här!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp