Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 32
    Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Rotationspumpar är nog generellt känsligare för luft i systemet (de kaviterar). Är maskinen byggd för att suga vatten eller borde den vara fastvatteninkopplad?

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009
    Det var ju inte så dyrt för en ny pump.

Jo min maskin är saeco aromā 200 compact SE.. Det är en gaggia som saeco har satt sitt namn på.
    Ikväll om jag får tid ska jag leta upp gigleurn för att kolla så att den inte är igensatt.
    Återkommer så fort jag vet mer.

Citat Ursprungligen postat av Lucifer Visa inlägg
    Hej

Lustigt att hitta den här tråden, jag har samma problem med min ECM Michelangelo, jag trodde pumpen var dålig då trycket bara kommit upp på 7.8 bar nu när jag skulle ge mig på en avkalkning så märkte jag att det var omöjligt att då den att suga upp vattnet. efter ytterligare lite efterforsningar så har jag konstaterat att husets tryck ligger på 7.8 bar. stänger jag av kranen faller trycket direkt. drar jag åt justerskriven på pumpen faller trycket under bryggning ned mot 3 bar för att sen öka igen när bryggningen är klar.
    Det lutar åt att det blir ny pump från ebay, de tycks gå på 500 kr, rätt billigt trotts allt kan tyckas, om vi inte kommer på någon annan lösning såklart.
    Hur har det gått för dig?

Vad är det för maskin du mekar med?

MVH Daniel

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2012
    Appropå luft i pumpen, Min fastvattenanslutning spolar ju vatten igenom pumpen med 7.9 bar förutsatt att reduceringsventilen inte är ställd för hårt. det borde väl innebära att den är vattenfylld, ska det ens gå att spola vatten genom en rotationspump? Vingarna är kanske kass?

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009
    Bra fråga Bauta. Jag har ingen aning om ifall det ska möjligt att köra ifrån dunk. Men en sak vet jag och det är att man ska kunna få ett högre tryck än 4-5 bar speciellt om den är inkopplad på fast vatten.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Lucifer, rotationspumpar kan vara vingpumpar. Små skivor som kan glida radiellt i spår, så är den stilla och vingarna inne är det öppet rätt igenom

http://www.pumpportalen.se/wp-conten...-vane-pump.gif

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009
    Ingen aning Lucifer. Någon som kan svara på Lucifers fråga?

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009
    Och så han Bauta svara innan jag han skriva färdigt.
    Sen kan ju pumpen vara sliten. Men jag vet inte om det som är felet.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2012
    Hej Jag tror det sitter en procon pump i maskinen jag kan inte se märkningen utan att demontera den, men är rätt säker på att det är just en sådan som är monterad efter att ha googlat reservdelar och jämfört utseende. om det är flöde rakt igenom vid avstängd pump så måste det finnas en backventil som i mitt fall är trasig, den håller nämligen inte trycket när jag slår av vattentillförseln, det är i sig lite märkligt tycker jag eftersom jag inte släpper ut vatten från maskinen när jag stänger av.

Liknande ämnen

1. Test (ta bort om jag inte kan göra det själv)
    Av Söder i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 17:59
  2. Saeco Aroma suger inte vatten / Trasig
    Av Ametz i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 21:11
  3. Drick inte vatten som är brunt...
    Av Maldini i forum Hårdvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 17:00
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 21:37
  5. Syrehalten i vatten - Koka eller inte?
    Av Henrik i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 08:20

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •