2 Gruppare som inte suger vatten själv.

normende

Well-known member
Det visade sig att pumparna var av lite olika sort så delarna passade inte riktigt. Däremot så rev jag ner originalpumpen i beståndsdelar.
Jag bytte håll på kolstavarna för att se ifall det kunde hjälpa. Ihopa med prytlarna och testa. Det läckte som FN. Nu får det räcka för idag så tar vi nya tag imorgon.
God natt
 

normende

Well-known member
Har lyckats att få ihop en pump nu. Kopplade in allt och pumpen gick. Fick lite högre tryck för att sedan..Vad hände då.... Jo då verkade set som om opv hängd sig. För det rann ordentligt med vatten genom den nu. Det kändes som om den var öppen hela tiden.
Så nu är opv i syrabad.
Återstår att se ifall det går att få liv i den igen..
 

Lucifer

Well-known member
Så det gick att lura igång pumpen genom att vända på kolstavarna? Det måste ju helt klart provas i så fall! Spännande
 

normende

Well-known member
Hittade en gammal opv i mina gömmer. Dock inte i perfekt skick men bättre än den som satt i maskin.

Jag säger bara 99999999999999999999999999999999999999999 bar. :):):):)
 

Lucifer

Well-known member
Tjohoo gratulerar! Bara min pump kvar då! Fick du fart på den gamla pump eller moddade du den nya?
 

normende

Well-known member
Tackar
Det var den nya. ( Rest ifrån annan maskin )
Får väl beställa en ny sedan.
Men jag tror att jag får köra lite avkalkning ett par ggr nu.. Jag provade att köra ifrån dunk och det går bra nu. Så det blir lättare att få in citrosyran i maskinen nu. Den opv som jag provade med nu är körd i botten och det kommer lite vatten ur den ändå.. Så det kan vara en del kalk kvar i maskinen som gör vattnet på väg till brugghuvudena trögare... Det jag försöker säga är att pumpen förmodligen genererar 12 bar men i brygghandtaget får jag 9 och att jag därför får problem med opv. Så det känns som om det är kalk i vägen.
 

normende

Well-known member
Så det gick att lura igång pumpen genom att vända på kolstavarna? Det måste ju helt klart provas i så fall! Spännande

Nej det testet gick inte så bra. Jag tror att jag råkade förstöra en packning i originalpumpen. Så jag vet inte ifall det fungerar med att vända kolstavarna.
Men det kan ju vara värt att prova.
Jag vet inte om det finns någon repsats till dom pumparna. Men om en ny pump kostar 800 med frakt så är det väl igentligen bara att beställa en ny.
 

Lucifer

Well-known member
Har under dagen varit i kontakt med Martin på Kaffecompagniet, han kunde ta hem en orginalpump för min maskin för ett hyggligt pris, så bra så att det inte var värt strulet att beställa och modda en läskpump från USA.

Innan jag beställde tänkte jag att det skadar ju inte att plocka bort den gamla som sitter i för att göra ett sista upplivningsförsök, till min stora förvåning när jag öppnade maskinen så var det ingen procon pump utan en ascaso från italien, det som gjorde mig ändå mer förvånad och lite full i skratt var att någon mekat med den tidigare och förväxlat flödesriktningen, pumpen pumpade alltså mot kranen istället för in i maskinen, efter att ha växlat kopplingarna och justerat tryckskruven har jag nu 9.0 bars tryck i maskinen.

Slutet Gott och inte en krona kostade det den här gången, planen är att lägga de sparade pengarna på ett nätaggregat så jag kan börja labba med förnickling av diverse välanvända delar.

Slutligen kan jag bara instämma i normendes sång 8.9999999999999999999999999999999999999999 bar!
 

normende

Well-known member
Vad skönt att det löste sig för dig.
Nu är det bara lära sig maskinen.
Lycka till.
Har under dagen varit i kontakt med Martin på Kaffecompagniet, han kunde ta hem en orginalpump för min maskin för ett hyggligt pris, så bra så att det inte var värt strulet att beställa och modda en läskpump från USA.

Innan jag beställde tänkte jag att det skadar ju inte att plocka bort den gamla som sitter i för att göra ett sista upplivningsförsök, till min stora förvåning när jag öppnade maskinen så var det ingen procon pump utan en ascaso från italien, det som gjorde mig ändå mer förvånad och lite full i skratt var att någon mekat med den tidigare och förväxlat flödesriktningen, pumpen pumpade alltså mot kranen istället för in i maskinen, efter att ha växlat kopplingarna och justerat tryckskruven har jag nu 9.0 bars tryck i maskinen.

Slutet Gott och inte en krona kostade det den här gången, planen är att lägga de sparade pengarna på ett nätaggregat så jag kan börja labba med förnickling av diverse välanvända delar.

Slutligen kan jag bara instämma i normendes sång 8.9999999999999999999999999999999999999999 bar!
 

normende

Well-known member
Det visade sig att min OPV som satt i maskinen fungerar. Det var inget fel på den.. Skööönt i alla fall.
Lite putsning och så , så är det väl dags att baxa upp den på sin plats.. Min Dalla Corte Super Mini får maka på sig så länge.
Det blir till att testköra 2grupparen ett tag för att se vilken maskin som jag ska behålla.
Regeringen tillåter inte två maskiner framme.:(
 

Lucifer

Well-known member
Det visade sig att min OPV som satt i maskinen fungerar. Det var inget fel på den.. Skööönt i alla fall.
Lite putsning och så , så är det väl dags att baxa upp den på sin plats.. Min Dalla Corte Super Mini får maka på sig så länge.
Det blir till att testköra 2grupparen ett tag för att se vilken maskin som jag ska behålla.
Regeringen tillåter inte två maskiner framme.:(

Härligt det är rätt gott med en tvågruppare med massor av ånga vatten och avlopp, det går fort att bli bortskämd det är lite skillnad från silvian jag körde med tidigare.
 
Topp