Mala upp bönor i förväg?!

elsmurfo

Member
Tja, jag har två kilo kaffeböner här hemma och min kära fru gillar inte att använda kaffekvarnen, min fundering är då om jag kan mala upp 1½ kilo och stoppa i en vanlig kaffeburk?

Detta bör väll inte bli någon skillnad emot att köpa färdigmalet kaffe på affären och hälla upp i kaffeburken?

Eller är jag ute och cyklar?:)
 

henrik82

Well-known member
Jag skulle tippa på att det är bättre (men inte bra) än färdigmalt kaffe från butiken då det har legat i en vakuumförpackning ganska länge, men jag tycker nog att du kan mala lite mindre åt gången, typ ett 1/2 kg, för det är ju så stora förpackningarna med färdigmalt kaffe är....
 

edtbjon

Well-known member
Prova med en mindre mängd först, så att du får din egen uppfattning om hur mycket du tappar. (Då kan du jämföra det förmalda med "färskmalt" efter t.ex. några dagar.)
 

SS_Martha

Active member
Kompisen ville prova moka, så jag malde hemma och tog med moka-pannan. Hade inte gått mer än ca 30 min från malning till kopp, men kaffet hade redan "dött". En tydlig försämring jämfört med nymalet.
 

Seaserpent

New member
Under mina år i Thailand så förvarade jag både bönor och malet kaffe i kylen, annars fick det fort en tråkig bismak.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Tja, jag har två kilo kaffeböner här hemma och min kära fru gillar inte att använda kaffekvarnen, min fundering är då om jag kan mala upp 1½ kilo och stoppa i en vanlig kaffeburk?

Detta bör väll inte bli någon skillnad emot att köpa färdigmalet kaffe på affären och hälla upp i kaffeburken?

Eller är jag ute och cyklar?:)

Varför gillar inte din kära fru att använda kvarnen? Tycker hon den låter för högt? Är för svår att använda, eller vad? Jag tycker att just malningen är det trevligaste i ritualen att tillaga kaffe!
 

MrMartini

Well-known member
Under mina år i Thailand så förvarade jag både bönor och malet kaffe i kylen, annars fick det fort en tråkig bismak.

rätta mig om jag har fel, men det är väl en klassisk tabbe; luften i kylskåpet är mycket torrare än den utanför. mörkt och 'svalt' i ett skafferi är väl att föredra? förstår dock om detta inte var möjligt i just thailand, så kanske var kylskåpet ändå det minst dåliga alternativet :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp