Cappuccino

henrik82

Well-known member
Va på ett av mina kaffeställen här i Oslo (Supreme Roastworks) idag och fick en "ny" cappuccino av baristan, han gjorde en dubbel espresso ner i mjölkkannan och på med mjölken sen skummade han den efter konstens alla regler och hällde den snyggt och prydligt över i en dubbel espresso, detta resulterade i att man får en väldigt god cappuccino, med lite mjölkkaraktär och mer espresso karaktär. Detta är kanske något för er lyckliga espressomaskins ägare att testa :)

Vi testade även en sak som jag tyvärr inte hittar på youtube, men det går iaf ut på att du tar en dubbel espresso och använder som bloom när du gör en aeropress och det va inte alls lika lyckat, första smaken va okej men eftersmaken va vidrig rent av odrickbar :p, så det rekommendera jag inte.

För övrigt så är Supreme Roastworks ett måste om ni är i Oslo eller rent av bor här....
Odd Steinar Tøllefsen ska tävla för Norge i Brewers Cup (kom på 4:e plats förra året)
Simon Nilsson (svensk) ska tävla för Norge i Latte art
 

bauta

Well-known member
Ngt ovanligt att skumma brun mjölk, och du får vara snabb då mjölken är varm. Det färdiga resultatet blev en högkoncentrerad Cappu med ngt bittert skum.
Jag tror jag föredrar att reglera mängden mjölk. Lite närmare en Cortado. Även snyggare med vit mjölk, eller är det bara en vana...
 
Topp