Gaggia Classic - byta ångrör till Rancilio Silvia?

Sund24

New member
Hej!

Jag har äntligen fått tummen loss att byta ångrör på min Gaggia Classic.
Uppstår dock ett stort problem, den tjuter något fruktansvärt!

Ni som bytat rör, är era "stelopererade"? Rädd för att den inte sitter ordentligt.

Sen så gäller väl enbart en massa träning för jag är inte i närheten av att
lyckas med skum. 😁
 

rannagarden

Well-known member
Min är möjlig att rotera. Dvs inte fast i en position. Men hört att andra har sin mer eller mindre tvärfast. Inget läckage på min. Funkar fint att skumma.
/M
 

Sund24

New member
Min funkar bra och ångflödet är jämnt men den tjuter något fruktansvärt när jag sänker den under mjölk ytan så tjuter den något fruktansvärt!
 

rannagarden

Well-known member
Jag gjorde själv och det var ganska lätt. Inte så mycket som kan gå fel, liksom. Såg på nån youtubefilm där en snubbe bytte sitt, undersökte min egen maskin, tog fram skiftnyckel, näbbtång och en handduk. Bytt på 10 minuter. Det jobbigaste var att räta det gamla gaggiaröret en aning så muttern kunde tas av.
/M
 

Kaj Enroth

New member
Tacksam om jag får besvära dig med ytterligare frågor. Var köpte du utbytesröret och ingick allt som behövdes? Har du den äldre Gaggia där muttern syns underifrån? Min är nämligen inne i chassit och kan inte skurvas loss utifrån.
//Kaj, Spånga
 

rannagarden

Well-known member
Röret beställde jag på nån av de svenska sajterna som säljer reservpryttlar. Finns en tråd här på forumet som listar ett gäng bra. Leta på någon av dem. Allt följer med. Behöver inte köpa nåt extra.

Om hålet där ångröret kommer ur maskinen är stort nog för att en mutter kan komma igenom så gissar jag att den inre delen av ångröret bara inte är krökt tillräckligt för att muttern skall synas inifrån. Med tungan rätt i mun kan du hyggligt enkelt isf göra så att muttern blir åtkomlig från utsidan. Du kan få lätta på gaggians tak för att med stadig hand komma åt att justera ut det inre röret. Jag fick justera ut mitt nån cm för att kunna gå vidare i operationen.
/M
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp