kaffeskola!

abbejaco

Member
Hej hej , vi driver sedan många år ett cafè med inriktning bal på gott kaffe och har Bergstrands som leverantör. Vi använder en e61 dubbel från 1964(tror jag) och vi har på vår buffé en singelmaskin(enligt utsago ska det vara världens enda) EDEA-maskin. Båda maskinerna är otroligt vackra men vad är en maskin utan hantverket?? Ingenting. Nu har vi alltså bra maskiner, bra kaffe och en trogen kundkrets men hela tiden kommer ny personal som ska läras upp för att bli så skickliga som möjligt. Till detta hade det varit bra om man kunde hitta ett forum på nätet där man sakligt och korrekt kan studera allt om kaffe, data, hantverket, temperaturer etc etc så att personalen kan läsa på noga innan jag börjar lära upp dom. Är det någon där ute som vet någon riktigt riktigt bra saklig molekylär hemsida i ämnet? Dom flesta jag funnit tangerar bara verkligheten. Visst här på detta forum finns mkt men kanske inte en ren "kaffeskola"? Med stor förhoppning och en vänlig hälsning Albert/ Mollekrukmakeri.se
 

SirGrunge

Well-known member
Det finns trådar om siphon, brygg, kok, espresso, rostning, mjölkskummning, poorover med bilder och videos i. Så jag skulle nog säga att medlemmarnas samlade kunskap finns nedskriven i stor utsträckning. Det svåra är som du nog upptäckt att hitta just dessa inlägg.
 

svartvest

Well-known member
EDEA maskiner är det inte gott om. Jag har för mig att Skansen har haft en, men jag är inte säker..Bergstrands var först med espressorostning dock har deras kaffe inte imponerat på mig. Dock finns det flera rostningar som är caféblends som vanligt folk inte kommer över. Att hitta bryggtips och råd kan du hitta här. Kaffekemi kanske något av detta http://www.coffeechemistry.com/caffeine/5-caffeine-facts-you-didn-t-know.html
Sedan finns det många lärorika filmer på Youtube. Välkommen till forumet!!
 

lupoo

Well-known member
"Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet"

"Smakar det så kostar det"

Två sanningar att förhålla sig till. Har man bestämt sig för att servera "Bra" kaffe så går det inte att slavar i något led eller spara in på något. Så att söka efter en källa på internet som ger information om hur man gör "Bra kaffe" är kanske en av dessa genvägar som man vill ta, men jag tror att det inte kommer att leda närmar mot målet om "Bra kaffe".

Hur skulle jag gjort? Jo jag skulle på något sätt skapa ett samarbete med en lokal resurs med mycket "know-how". Ser att ni ligger i trakten av Helsingborg, så jag skulle se om (nää inte Zoegas för dom rostar ju alla kaffen sönder och samman....)hör med Koppi kafferosteri och kafé om de skulle vara intresserade av ett samarbete. Köpa bönor hos dom och även ha möjlighet att få utbildning och handledning av mycket duktiga baristor. Med största säkerhet blir dyrare kaffe per kopp, men jag får bara envist peka på de citat som jag började min post med. "Det finns inga......"
Så skulle jag ha kunnat gjort, men jag driver ju inte något kafé.... Eller så bestämmer man sig att det kaffe man serverar är "Good enough".

Trevlig kväll// lupoo
 

abbejaco

Member
tack för tipsen! Det med koppi är kanske den smartaste vägen trots allt....

"Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet"

"Smakar det så kostar det"

Två sanningar att förhålla sig till. Har man bestämt sig för att servera "Bra" kaffe så går det inte att slavar i något led eller spara in på något. Så att söka efter en källa på internet som ger information om hur man gör "Bra kaffe" är kanske en av dessa genvägar som man vill ta, men jag tror att det inte kommer att leda närmar mot målet om "Bra kaffe".

Hur skulle jag gjort? Jo jag skulle på något sätt skapa ett samarbete med en lokal resurs med mycket "know-how". Ser att ni ligger i trakten av Helsingborg, så jag skulle se om (nää inte Zoegas för dom rostar ju alla kaffen sönder och samman....)hör med Koppi kafferosteri och kafé om de skulle vara intresserade av ett samarbete. Köpa bönor hos dom och även ha möjlighet att få utbildning och handledning av mycket duktiga baristor. Med största säkerhet blir dyrare kaffe per kopp, men jag får bara envist peka på de citat som jag började min post med. "Det finns inga......"
Så skulle jag ha kunnat gjort, men jag driver ju inte något kafé.... Eller så bestämmer man sig att det kaffe man serverar är "Good enough".

Trevlig kväll// lupoo

Det med koppi är kanske den smartaste vägen trots allt....
 

MrMartini

Well-known member
jag gjorde en sökning på EDEA och "espresso" men fick inte upp något vettigt (enbart alternativa sökförslag på EDEN ODEA och IKEA) och den där annonsen du länkar till hjälpte mig föga; bara en bild på ... något?
är det ett märke på en espressomaskin?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp