Kanalisering

Wilderwein

Well-known member
Hej alla kaffevänner!

Hur gör ni för att inte få kanalisering? Måste man verkligen använda sig av WDT för att slippa få små stänk. Tilläggas bör att jag kör öppet PF, har bra kvarn är noga med att tampa rakt utan att knacka på PF.

Ända gångerna jag får till det är om jag maler lite för fint så att espresson rinner långsamt.

Ja hur gör ni?
 
Senast ändrad:

Wilderwein

Well-known member
Tack! Då får det vara som det är helt enkelt. WDT orkar jag inte hålla på med. Att det ska vara så svårt att pressa vatten genom en brun liten puck....
 

hne

Well-known member
Jag brukar antingen balansera på gränsen mot ristretto för smakens skull eller de gånger detta är svårt eller annars inte fördelaktigt (billiga nödbönor till exempel) mala grövre och mer så pucken hålls i press av spridarfiltret.
 

onkelA

Well-known member
Färskt kaffe!!!
och löjligt bra kvarn!!
VST-filter!
ytterst sällan kanalisering, men förekommer om kaffet hinner bli för gammalt innan det tar slut och blir dags för nästa rostning
 

Wilderwein

Well-known member
Hmm jag håller med om att färskt kaffe är viktigt, men tycker du att vst filtret gjorde att du fick mindre kanalisering? Ja vad är en löjligt bra kvarn?
 

onkelA

Well-known member
njaep, lite osäker där -om filtrets betydelse, kanske t.o.m försvårade initialt..
Vill inte definiera löjligt-, men kör själv med Compak K-10 WBC
 

maartyn

Active member
Hmm jag håller med om att färskt kaffe är viktigt, men tycker du att vst filtret gjorde att du fick mindre kanalisering? Ja vad är en löjligt bra kvarn?

Jag tycker att jag lätt fick kanalisering med VST-filtret. Jag bytte till IMS Competizione och upplever inte samma problem längre. Kvarnen är Mazzer Mini-E med Super Jolly-skivor.
 

djneo

Well-known member
Skulle nog också säga att en lång pre-infusion hjälper extremt mycket om man har den option.
Kör själv med 4sec och allt funkar perfekt...
 

Wilderwein

Well-known member
Jo det kan jag tro. Tyvärr har jag inte den möjligheten eftersom jag bara har en manuell e-61 som jag inte kopplat till vatten utan kör från tank.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,660
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp