Allio Bullet R1

hrbrun

Well-known member
Nu börjar det hända grejer på rostmaskinfronten! $1500 är ju bara nästan onåbart... om man tar i lite så kanske det går att se behovet :)
 

martink78

Well-known member
Nu börjar det hända grejer på rostmaskinfronten! $1500 är ju bara nästan onåbart... om man tar i lite så kanske det går att se behovet :)

"Vill ha" är väl det enda behovet man behöver? :D

Men visst, jag gillar designen men har också lite svårt att motivera en uppgradering från min quest, speciellt som den egentligen passar mina behov sämre eftersom minimibatchen är lite stor för mig. Dessutom krävs det nog lite mer ventilation än bara köksfläkten om man skall kunna köra den inne. Men det är första hemmarosten jag ser som faktiskt fått mig lite sugen sedan jag köpte Questen... Och det finns ju en lucka i marknaden vad gäller 1 kg rostar så den borde ju kunna sälja. Hoppas jag.
 

bauta

Well-known member
Den ser vederhäftig ut. Dock verkar den låta en del? https://www.youtube.com/watch?v=uaQkpjsSjcE
Men det kan vara inspelningsmiljön.
Och roterar den inte väldigt fort? Jag jämför med min Behmor och den Gene jag sett.

Finns det ingen rökminimerare lär det inte räcka med köksfläkten. Den räcker dock för min Behmor.
 

svartvest

Well-known member
Jag läser Scott Rau nu och där finns det omnämt att för att rosten skall ha en viss luftvolym för en jämn rostning. Jag vet rostare som kör med hälften eller 3/4 av vad rostvolymen ligger på...där verkar Bullit vara ganska tajt...men det återstår att se.
 

Coriander

Well-known member
Har också läst Scott Raos senaste bok. Där säger han att optimal mängd kaffe i rosten är ca 80% av den totala kapaciteten. Det innebär i så fall 800g - 20% efter rostningen, vilket landar på ca 540g.

Som hemmarostare är det säkerligen tillräcklig mängd man får ut. Dessutom är det kul att rosta. Man ska dock inte stirra dig blind på max-kapaciteten då den i realiteten troligtvis inte är optimal. Sen betyder det inte att allt Scott skriver är sant, men läser man hans CV så är den erfarenheten en smula större än min egen...
 

edtbjon

Well-known member
Sedan det där med "max-kapacitet"... Det verkar gälla mer för de stora professionella rostarna. En Probat/Diedrich/... 12kg funkar bäst vid säg 8 kg. Jag kör nu regelbundet med 500g i min Huky500 och det funkar galant. Lite svårt att nå första crack före 9 min på ett kontrollerat sätt, men väldigt nära och utan att elda max någon gång.
Tillbaka till Allio'n. Visst är den snygg, men faktiskt är det så att ingen vanlig dödlg ännu har sett en fungerande rost. :eek:hmy: Avseende röken, så bör man kunna ventilera ut från rosten. Det blir mycket rök.
 

triss

Active member
Är det någon som sett den live ännu eller kanske har beställt? Verkar inte som dom börjat leverera ännu och att dom haft lite problem med delarna.

Börjar ju bli dags att uppgradera från min Genecafé och Bullet R1 verkar ju väldigt trevlig. I alla fall rent visuellt.

Jag har inte lyckats klura ut hur det går att rosta mindre mängder i den. Man kanske inte alltid vill rosta upp till ett kilo.
 

edtbjon

Well-known member
Ja, den ser ju trevlig ut (och det har den gjort i ett år nu... :dry:)
Jag gissar lite, men det behövs ganska mycket värme för att rosta ett kilo och det är nog där som svårigheterna ligger. Hög elförbrukning och mycket värme att hantera, leda resp. avleda i en väldigt slimmad maskin. Jag är dock ganska säker på att en Bullet är mer flexibel med mindre satser och det beror nog mest på var man sätter mätsonder och liknande. (När det gäller mätsonder förutsätter jag att det finns en sond som mäter temperaturen inne i bönmassan. Det är den som kan visa fel när det är för liten mängd bönor i en trumrost.) Specen för Bullet säger minimum 350g.
Vad gäller eldrivna trumrostar,finns mycket info (på HomeBarista.com) från användare om Quest M3 en elrost för max ca 250g, samt en hel del info om en elvariant av North TJ-067 (som tar ett kilo). Sedan finns det några elrostar till i 1000g klassen från Toper och någon/några till, men inte så mycket info om hur de är att rosta med jämfört med traditionella gasrostar. Den modell som är mest jämförbar med Bullet är nog Quest M3, med tanke på att de väger in rätt så lika (givet kapacitet). Questen väger väl ca 12 kg. Bullet R1 väger 14kg. Sedan väger de andra traditionella trumrostarna från 50kg och uppåt. (Skillnaden i vikt spelar roll. En väl uppvärmd "tung" rost håller grundvärmen och man behöver enbart tillföra energi för att sätta fart på själva rostningen. En "lättviktsrost" kräver mer energi och utvecklar momentant mycket mer värme (tycker jag i alla fall).)
 

SLav

New member
Første hele Bullet rist blev lagt på YouTube i går. 800g Kenya - nyhedsbrev udkommer i dag fra aillio. Effekt forbruget er ca 1500W (230V) men med induktionsvarme er effektiviteten høj:
 

bauta

Well-known member
[h=1]"First roaster is done", detta kom via mejl. Nån som väntar på en rost?[/h]
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp