Dagens komponent - Vakuumventil

bauta

Well-known member
Efter att denna börjat spotta och fräsa lite istf att sluta tätt när trycket stiger lite efter att Quick Mill Aquila slagits på, började det bli elproblem i maskinen.
Vakuumventilen ska sluta tätt när maskinen är varm och släppa på trycket när maskinen kallnar (så har jag förstått det). Annars skulle det bli undertryck i kokaren.
Ev vattenstänk innan den stänger fångas upp av koppen runt ventilen (till vä på bilden) och dunstar sedan. I mitt fall räckte inte detta så vatten droppade ner på maskinbotten där relä't är monterat (se separat problemtråd).
Efter byte av relä samt oring i ventilen och lite putsning fungerar den som den ska igen hoppas jag.

Mer om ventilen här: http://coffeetime.wikidot.com/vacuum-breaker

IMGP3494.jpg
 

lupoo

Well-known member
Hade samma problem med vatten som droppade från vakuumventilen på min Fiorenzato Bricoletta Volante. Löste problemet genom att sätta en "kopp" runt ventilen, som jag tillverkade av en mazarin-form av aluminium, som fångade upp vattnet för att sedan förångas av värmen från kokaren. Har fungerat bra och jag slipper att det blir en liten pöl under maskinen vid uppstart samt att vatten rinner runt och kan skapa problem bland kablar och elektronik.

Min ventil har ingen o-ring, så när den börjar att ej sluta helt tätt är det dax att demontera ventilen och ge den ett avkalkningsbad i citronsyra.
 

bauta

Well-known member
Nu är den bytt, först den gamla resp nya. Sen monterad med koppen som samlar upp stäng (vitmålad)
2015-05-30 14.41.39.jpg2015-05-30 14.45.31.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp