Vilken temperatur skall man ha på vattnet för espresson?

Har precis gjort mitt livs förmodligen galnaste köp, en Dalla Corte Mini... Leverans på måndag :)

Och har noterat att man kan ställa in bryggtemperaturen. Då är frågan: hur trimmar man in den? Dvs, vad ger för hög respektive för låg temp för resultat?

Efter 10 år med en gaggia har jag någorlunda kommit fram till en bra mix av mängd, malning, tampning och kaffesort. Kort går den ut på: fyll så mycket det går men ändå få dit handtaget, mal så fint det går utan att maskinen inte får ut nåt, och tampa "lagom". :) Finns säkert utrymme för mer korrigeringar där, men frågan kvarstår: hur väljer man temperatur?

Ps. Att kaffesorten är by far den parameter som har störst påverkan är väl en no-brainer... Själv kör jag helst JN 5th Estate. Espresso och lite råsocker.
 

svartvest

Well-known member
Vet inte riktigt hur templen är på DC jag ligger på 96 till 93 grader men snurrar och leker med temperaturen.
 

Large

Well-known member
Det handlar om att hitta en bra balans mellan syra och beska. Låga temperaturer ger mer syra och höga mer beska.
Ratta temperaturen för en specifikt kaffe eller kaffeblandning tills det smakar bra helt enkelt.
Hjälper inte detta så får man skruva på andra parametrar såsom dosering malningsgrad eller rinntid.

Lycka till med din Dalla. Jag tror att du gjort ett bra köp och ev botat din uppgraditis för många år framöver (iaf vad gäller espressomaskinssidan. Kanske dock dags att uppgradera kvarnen nu när du har en sån fin maskin... :) )
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp