Samtal kring Scott Raus The coffee roaster's companion

svartvest

Well-known member
Jag håller på att läsa den just nu och tänkte att det kanske är någon mer som gör det och får funderingar och tankar kring rostning. Skall läsa klart nu!
 

edtbjon

Well-known member
Jag har den och har läst den. Ska läsa om den (några gånger) då speciellt infon om själva rostningen kräver att man tar det i omgångar. Rostar, analyserar, läser igen, provsmakar, ... rostar, analyserar... Tja, du vet...
Det gar varit mycket diskussioner om den här boken på ex. HomeBarista. Summa summarum, visst finns det rostprofiler som inte följer Rao's rekommendationer ("commandments" lite lågmält... :) ) som fungerar, men det är i alla fall inte fel att få en snygg och hela tiden avtagande stigning av temperaturen, utan att den tappar fart helt någon gång. Själv försöker jag att få mina rostningar dit, vilket är "enkelt" fram till första crack... sedan börjar det "roliga"... :)
Jag ska lägga till en länk till en artikel som avhandar rostning på ett liknande sätt. Den kommer i kväll eller i natt...
 

svartvest

Well-known member
Ja det har jag också tänkt. Hans "budord" är inte skrivna i sten men en rekommendation...Upplever att han inte tar in elektriska rostar...Sedan funderade jag på hur många rostar kan man styra varvtalet på?
 

edtbjon

Well-known member
Först, en webb... pdf-artikel som nyligen publicerades. Same same but different. http://baristahustle.com/lets-talk-about-roasting/.
Sedan för att kommentera Rao's bok. Hans utgångspunkt är erfarenheten av professionell rostning. Det handlar väl (troligtvis) om typ Probat, Diedrich å så, från 12 kg och uppåt. Det vi vanliga amatörer kan göra med våra hobbymaskiner är att försöka emulera hur en stor maskin fungerar. Exemplet med inställbart varvtal är en sak som finns på vissa stora maskiner, men långt ifrån alla. Detsamma gäller andra kontroller, typ fläkt å så.
I mitt fall, med min Huky 500 så funkar det ganska bra, då jag har fixat styrning till fläkten. Gasen går också att finjustera. Det sitter ThermoCouplers på tre ställen, så det är enkelt att snabbt på respons på effekten av kontrollerna. Men det är en liten maskin med låg massa så jag får göra det bästa med det jag har. Det är inte bara att kopiera profiler från andra maskiner och tro att det blir bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp