Specifik kravlista vid nyköp i 20000 kr segmentet. Vilka alternativ finns?

Microtimer

Well-known member
Behöver en ny maskin med klassisk design, dubbla kokare (helst separat påslag för vardera tank) rotationspump och i rostfritt, icke högglanspolerat utförande. Den behöver också ha vattentank, tänker inte ansluta vatten eller avlopp i nuvarande hem. Pris upp till 25 är ok.
Har kikat på Izzo Alex Duetto, Rocket R58,Vibiemme Domobar.
Jag vill helst ha en maskin som inte är högglanspolerad, utan har det matta råare utseendet. Just det verkar svårt, har sett en Alex Duetto på bild, men inte hittat någon butik att köpa den i....Eftersom maskinen skall användas minst två gånger om dagen 365 dagar om året tänker jag söka tills jag hittar den perfekta maskinen.

Vilka alternativa maskiner finns som fyller kravspecifikationen? De får inte vara för stora utan måste rymmas i ett normalstort kök.
Någon som har något att rekommendera, eller sett någon av ovanstående modeller utan högglans?
Förslag eller synpunkter emotses.
 

svartvest

Well-known member
Izzo och Rocket...ja ganska jämt mellan dem...skulle säga att det är en smaksak. Kaffecompaniet kan vara stället där du kan klämma på maskinen...matt utseende svårare så här rakt av...har inte någon jag kommer på just nu..
 

hne

Well-known member
Jag har en r58 och den är lätt att hålla ren och snygg med en fuktig microfibertrasa. Borstat stål är inte vanligt i högre prisklasser av någon anledning. Vill du ha matt bryggrupp också? E61 brukar tillverkas i kromad mässing...
 

svartvest

Well-known member
*Width: 370 mm
*Depth: 440 mm
*Height: 430 mm
Nackdelen är att den har onödigt stor kokare och inte pid.
Utseendemässigt tycker jag den är snygg, speciellt med tapp istället för kran.
 

svartvest

Well-known member
Jämt skägg mellan de två...rent tekniskt lite skillnad på vattentank och watt. Det verkar som liten spillbricka på profitec... uttseende mässigt så tycker jag Duetton är renare och lättare att hålla ren. Utvecklingen av denna maskin har fortsatt framåt... jag är fortfarande nöjd med min...
 

coffegeek

Well-known member
Jämt skägg mellan de två...rent tekniskt lite skillnad på vattentank och watt. Det verkar som liten spillbricka på profitec... uttseende mässigt så tycker jag Duetton är renare och lättare att hålla ren. Utvecklingen av denna maskin har fortsatt framåt... jag är fortfarande nöjd med min...
Det enda som får mig att fundera på Profitec är homebarista där den fick 4,25 overall mot 4 för duetton. Tycker duetton är snyggare men vill ha den som är bäst och billigast att underhålla
 

svartvest

Well-known member
Anledningen till att jag valde duetto var att det är standardgrejer. Det jag har byt är packningar i säkerhetsventilen och så har jag byt prestostaten på de 6 år jag haft den. Profitec finns på kaffecompaniet kolla med dem vad de säger.
 

coffegeek

Well-known member
Anledningen till att jag valde duetto var att det är standardgrejer. Det jag har byt är packningar i säkerhetsventilen och så har jag byt prestostaten på de 6 år jag haft den. Profitec finns på kaffecompaniet kolla med dem vad de säger.
Var inne hos de i helgen och det lät på de som att Profitec var väldigt bra men oprövad och att Duetto var väldigt bra och prövad men fick ingen egentlig vägledning- prisskillnaden är försumbar. Sedan såg jag en recension på linea mini... men den är på tok för dyr. Gränsen är max 25kkr men målbild kring 21k
 

Tanax

Well-known member
Utseende är ju väldigt subjektivt. Jag själv tycker Profitec är många mil snyggare än Duetto som ser ihoptryckt och ful ut. Men alla tycker olika.
Rent funktionsmässigt har Profitec en "counter" på PID som börjar räkna sekunder när du drar igång en extraktion. Detta gör det lättare att hålla reda på exakt hur länge du dragit din shot. Tror inte detta finns på Duetton.

I övrigt är det ungefär samma. Profitec har väl dock rostfritt stål på sin kokare om jag inte minns fel. Den har också större ångkokare samt mindre bryggkokare än Duetton.
 

hrbrun

Well-known member
Den där "countern" saknar jag varje gång jag gör espresso på min Duetto. Men för övrigt är maskinen en fröjd att arbeta med.

OT: Går det att uppdatera FW på PIDen så man kan få en sekundräknare på Duetton...?
 

coffegeek

Well-known member
Utseende är ju väldigt subjektivt. Jag själv tycker Profitec är många mil snyggare än Duetto som ser ihoptryckt och ful ut. Men alla tycker olika.
Rent funktionsmässigt har Profitec en "counter" på PID som börjar räkna sekunder när du drar igång en extraktion. Detta gör det lättare att hålla reda på exakt hur länge du dragit din shot. Tror inte detta finns på Duetton.

I övrigt är det ungefär samma. Profitec har väl dock rostfritt stål på sin kokare om jag inte minns fel. Den har också större ångkokare samt mindre bryggkokare än Duetton.
Och rostfritt stål är att föredra? Läste något om att man enbart målat vid stop tray och att det var risk för rost. Sedan har den lite synligt plast hur står sig det?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp