Vattnet från min espressomaskin smakar konstigt?

Barbastark

Active member
Hej!

När jag bara köra vatten genom maskinen (Gaggia Classic) så smakar det konstigt. Kan inte riktigt beskriva smaken, men smakar inte bara varmt vatten som om man skulle koka upp tevatten i en vattenkokare. Har inte lagt märke till det förän nu.

Någon som vet vad det kan vara?

MVH
 

normende

Well-known member
Om du precis har avkalkat maskinen så kan det smaka konstigt ett litet tag efteråt.
Bara att spola Igenom mer vatten tills det smakar bättre.
/Lars
Hej!

När jag bara köra vatten genom maskinen (Gaggia Classic) så smakar det konstigt. Kan inte riktigt beskriva smaken, men smakar inte bara varmt vatten som om man skulle koka upp tevatten i en vattenkokare. Har inte lagt märke till det förän nu.

Någon som vet vad det kan vara?

MVH
 

Barbastark

Active member
Om du precis har avkalkat maskinen så kan det smaka konstigt ett litet tag efteråt.
Bara att spola Igenom mer vatten tills det smakar bättre.
/Lars

Japp, avkalkade för ett par dagar sedan. Så det är kalkuppbyggnad som ger konstig smak? Eller finns det andra orsaker tro?

... annars är det nog ett tecken på att det är dags att avkalka. ;)

Var länge sedan jag avkalkade innan detta (ca2-3 mån), kanske behöver köra en till?
 

Barbastark

Active member
Du kan ha kvar avkalkningsmedel i kokaren.

Ja kanske det. Men det låter sammantaget på er som att som att "konstigt vattensmak" i en espressomaskin allt som oftast är kalkrelaterat? Känns lite merbetryggande iaf. Tänkte först att det kunde vara något fel på maskinen genom tex avlagringar från metalldelar osv
 

lupoo

Well-known member
Japp, avkalkade för ett par dagar sedan. Så det är kalkuppbyggnad som ger konstig smak? Eller finns det andra orsaker tro?



Var länge sedan jag avkalkade innan detta (ca2-3 mån), kanske behöver köra en till?

Vad använder Du för avkalkningsmedel? Egen blandad citronsyra eller färdigblandad påse?

Avklarning görs ju med någon form av syra. Så är smaken sur är det en ledtråd och då är det bara att skölja ur kokaren ordentligt (typ 2 "vattentankar" på en Gaggia Classic)

BTW så är det ju omställning till sommartid inatt. Som traditionen bjuder även "Avkalkningsfest" för oss alla!!!
 

Barbastark

Active member
Vad använder Du för avkalkningsmedel? Egen blandad citronsyra eller färdigblandad påse?

Avklarning görs ju med någon form av syra. Så är smaken sur är det en ledtråd och då är det bara att skölja ur kokaren ordentligt (typ 2 "vattentankar" på en Gaggia Classic)

BTW så är det ju omställning till sommartid inatt. Som traditionen bjuder även "Avkalkningsfest" för oss alla!!!

Inte sur, mer någon form av halv-metallisk smak, skulle jag tippa på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp