Chemex

svartvest

Well-known member
Bra fråga, jag tycker det är svårt också att riktigt få till det...jag maler grövre än strösocker...idag...

Vi skulle ha en lista på jämförelse material...florsocker, strösocker, ströbröd...grovsalt... hela böner...
 

edtbjon

Well-known member
Filtrena är ju rätt tjocka så det rinner långsamt (tycker jag). Då jag är förtjust i "friskt" kaffe (alltså ganska ljusrostat och bibehållna fruktiga toner) vill jag brygga ganska snabbt. För min del tycker jag att det funkar bäst med ganska grovmalet kaffe.
(Men jag övergav den snygga Chemex-kannan och köpte en Hario V60-03 som också tar en hel liter. Tunnare filter och det går att hälla hela litern på under två minuter och det har runnit färdigt innan tre, detta med ganska fin malning.)
 
Regeln är väl att ju snabbare vattnet rinner igenom desto finare malning.

Enligt mig ska vattnet inte rinna igenom för fort. Då hinner inte vattnet ta åt sig kaffesmaken. Till Chemex maler jag kaffet grövre än de färdigmalda 1/2 kg paketen från matvarubutiken.

Jag har två Chemex. En för 3 koppar och en 8-10 koppars. Fick den större först men upptäckte att om jag bsra brygger 3 koppar i den så blir inte kaffet lika fylligt som när msn brygger 5 eller fler koppar. Dvs vattnet rinner igenom för fort. Skaffade därför 3-kopparsvarianten och där blir kaffet bra.

Jag trycker bäst om ganska mörkrostat och fylligt kaffe.
 

TTobbe

Well-known member
Jag vill påstå att chemexen är känslig för dammet som blir. Det vill man ha till espresso men brygg kräver så dammfritt och jämna fraktioner. Sticker ut hakan och säger att stabila bryggningar kräver bättre kvarnar än till espresso. Fick rådet av Erik på Droop att köpa ny Wilfa en gång om året. För jag har varit mer frustrerad över kvarn till brygg än för espresso.

Tillägger att det är samma tänk till brygg som till espresso. Vikten kaffe samt extraktionstiden. Vikten justeras med våg och tiden justeras med grovleken på det malda kaffet. Detta passas in till den bryggutrustning du använder.
 
Senast ändrad:

TTobbe

Well-known member
Jag maler kok grovt men då levererar min kvarn en del damm och ojämna fraktioner på kaffet. Brygger i en 8 koppars chemex med 30 g kaffe och 500 g vatten landar då runt 3,5-4 min. Jag beställer en Lido 2 så fort någon köper min espressomasin som är till salu. Hoppas att den är lösningen på min brygg gåta.:)
 

hne

Well-known member
Har läst på tyskt forum om att EK43 inte använts till espresso för att den inte ger tillräckligt med fines (damm) för en stabil espressoextraktion. Jag kör 5 till 6 hack från nollan på min hario skerton de gånger det vankas brygg.
 

TheDude

Well-known member
Jag lyssnade på Ben Kaminsky "Espresso: Why you hate it, how to fix it" https://m.youtube.com/watch?v=a-YI50dUC7g
som det tipsades om i en annan tråd här på forumet.

Sammanfattning: Han menade att "fines" förstör smaken i espresso. När han påtalade detta för kvarntillverkare, så hade de ingen förståelse för det.
 

Millow

Active member
Hur mycket kaffe kör ni kontra vatten för typ 5 koppar? Hur fint ska man egentligen mala bönorna?
 

Ampalang

Well-known member
jag kör 6-7g kaffe per dl vatten och angående hur fint jag maler beror det på bönan jag för tillfället använder så det gäller att smaka sig fram och sedan genom erfarenhet veta vad man ska ändra på för att få till det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp