Nyvaket kaffeintresse på Max?

Johse

Member
Tog en burgare på Max häromdagen o såg att dom fått ett, vad det verkar, nyvaket intresse för kaffe.

På brickunderlägget finns en lång historia om hur deras partner Seattles Best Coffee producerar sitt kaffe. Kanske borde någon faktakunnig granskat texten men det är ganska kul läsning om "kaffebönor som sås" och bönor som rostas "ungefär som ett långkok".

De skriver dock inget hur de själva sen misshandlar kaffet innan det serveras...

3703de629b309ff6b12ba228cb510c08.jpg
 

Molarin

Well-known member
Slå sig för bröstet om att man har svenska råvaror och köpa kaffe från Starbucks??? Nja...
 

SirGrunge

Well-known member
Dessutom Starbucks budget-märke till kaffe. S.k bränt skräp är vad seattles best coffee-märket är.
 

svartvest

Well-known member
Nej det är inte någon höjdare...dock tyckte jag att det var det bästa jag smakat på en hamburghak. Testade den senare och då tror jag att maskinen var skit i rören smakade förfärligt...

Tråkigt att de inte kör med kaffe från ett svenskt rosteri....
 

edtbjon

Well-known member
Jag testade den där sörjan för ett halvår sedan... Två gånger... Första och sista!
När jag väl en gång blev lite kvalité-medveten slutade jag med mjölk i kaffet. Det var ändå bara en skvätt för att dölja och kunna få ner tjäran. Men det behövs definitivt en skvätt mjölk i kaffet från Max.
Men utav storkedjorna tycker jag fortfarande att Max har de godaste burgarna. Som ni andra tycker jag att det är synd att de går ifrån sin "svenska" profil när det gäller kaffet. Visst är burgare en amerikansk företeelse, vilket Max har lyckats med sin version av, Men att då ta något så svenskt som kaffe och köra amerikansk branding på detta gör mig bara förvirrad.
(Jag bor i Nynäshamn och det sägs att snart har vi både Ica Maxi och McD här. McDonalds??? F-n, här i Nynäs är vi svenskar och käkar pizza. ;) ;) Det finns nog f-n plats för *bucks i Televerkets gamla fabriker oxå...)
 

bauta

Well-known member
Vi får se om/vad de svarar:

Senders message:
----------------
Hej!
"Garanterat svenskt", varför amerikanskt kaffe och inte en svensk rostare typ Johan & Nyström?

Vänligen /Uffe

-----------
Meddelande: Hej Ulf!

Tack för att du tog dig tid att skriva till oss. Du kommer att få ett svar inom kort från den som är ansvarig inom detta område.

Med vänliga hälsningar

Lena Persson
Max Hamburgerrestauranger
 

henrik82

Well-known member
Ja eller något av dem andra 30-40 mikrorosterierna vi har i Sverige, för visst JN är stört utan tvekan men det vore ju bra om man satsade lite lokalt kanske :)
 

SirGrunge

Well-known member
Det kan nog bli lite svårt att köra lokalt micro-rosteri. Franschise-kedjor är ofta tecknade för samma leverantörer genom huvudkontor. Vilket i sig är riktigt trist.
 

henrik82

Well-known member
Sant, men det hade ju varit väldigt kul. Fast vi vet ju alla här att om man vill ha ett kaffe som har råkat ut för ett vulgärt övergrepp så är det ju på hamburgerhak man hittar det, så det är väl en himla tur att dom inte har kvalitets kaffe som blir förstört.
 

bauta

Well-known member
Ja, de svarar iaf. Det är det inte alla som gör.

Frågan är vad de lägger in i helhetskonceptet och vilka de verkligen frågat. Men det lär vi aldrig få veta.

---------
Tack för ditt mail,

Kaffet från Seattles best Coffe rostas i Amsterdam och inte i usa,

Då vi är bra på hamburgare och kaffe inte är våran huvudfokus så ville vi ha hjälp med hela konceptet och därav har vi startat detta samarbeta med Starbucks för att få ett helhetskoncept,, Något som inge nannan av dom kaffen som rostas i Sverige kunnar erbjuda oss

Vänligen
Jonas
------------------------------------------
 

robbowan

Well-known member
Visst är burgare en amerikansk företeelse, vilket Max har lyckats med sin version av, Men att då ta något så svenskt som kaffe och köra amerikansk branding på detta gör mig bara förvirrad.

Nu är ju MAX snarare en snabbmatsvariant av den gamla hederliga Sibyllaburgaren (gillar f ö inte MAX särskilt mycket) vilket jag fick förklarat för mig för ett decennium eller så av deras dåvarande utvecklingsansvarige en sen sommarnatt på Gröne Jägaren.

Ja, Gröne Jegar'n! Som Djurgårdare skäms jag nästan, men 19 spänn blir aldrig otrendigt... Veckan före lön.
 

SS_Martha

Active member
Ursäkta OT:

Att Max kan kalla sig Sveriges godaste hamburgare säger tyvärr mer om Sverige, än om hamburgare. Den viktigaste ingrediensen i en hamburgare är köttet. Det köttet som är stjärnan och som skall ge den stora smakupplevelsen. Där misslyckas Max, Scan, Sibylla med flera å det grövsta! Kötthalten är helt enkelt för låg!

T ex innehållsförteckning på ett Max Grand de lux kött:
"Svenskt nötkött, potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin)."
Max anger inte kötthalten i sina "hamburgare". Man förstår varför när, man läst förteckningen ovan...


Om vi jämför med kaffe:
BK & McDonalds är motsvarigheten till ful-kaffebönor. Det är äkta vara, men av låg kvalite.

Max, Scan, Sibylla etc, är malet fusk-kaffe! Dvs utblandat med andra råvaror, för att höja vinstmarginalen.

Nästa gång du äter en hamburgare, smaka på köttet, utan tillbehör och såser. Smakar det gott? Smakar det kött?
 
Topp