Brygga kallt kaffe

bulle

Well-known member
Nu när våren och hettan närmar sig (även om det snackas om snö även i södra Sverige) är jag lite sugen på att experimentera med att brygga lite kallt kaffe.

Det jag har tänkt är följande:
- brygga i v60 eller Chemex.
- brygga direkt över is som ligger i server/chemexen.
- brygga kaffet mer koncentrerat på grund av att is = vatten.

Vad tänker ni? Vilket kaffe är gött att brygga för att dricka kallt? Min tanke är att de blir bäst med ett kaffe som i princip inte har någon beskhet då detta inte blir någon höjdare att dricka kallt. Utan att brygga på ett kaffe som har tydliga fruktiga och syrliga toner.

Erfarenheter? Tips? Bra recept? Hur mycket is, vatten, kaffe?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Sök på iskaffe eller islatte så hittar du många trådar. Jag gillar fruktiga etiopier med en lite socker. Gott!!
 

toobew

Member
Jag har gjort iskaffe med aeropressen här hemma. Kör ca 15g kaffe, halva aeropressen med hett vatten, och sedan pressar jag direkt över ett gäng isbitar. Körde på ett syrligt etiopiskt kaffe i somras och det blev riktigt riktigt bra!
 

påven

New member
Jag har bara kallbryggt en gång (och drack det upptoppat med hett vatten), men jag tänker mig att kallbryggt kaffe borde fungera bra till iskaffe? Du får inga beska toner alls i stort sett.
 

Kaffeboxen

Member
Jag har provat att "bryggt" kallt kaffe med en Hario "Filter-in Coffe Bottle" de få varma dagarna denna sommar och det blev riktigt bra utan beska. Trevligt med lite "sötare" kaffesorter som t.ex. Johan & Nyströms Pineapple Thief eller Slöinges San Juan
 

svartvest

Well-known member
Igår tog jag en petflaska skar av botten gjorde ett litet hål i korken ställde den uppoch ner i aeropressröret. Ner med 45gr kaffe filter i botten och tillklipp längs upp 200gr is och 300gr vatten. Kollade till och den ligger ca 40 droppar/min och det blev gott mycket gott...
 

Bilagor

  • IMG_20160718_130934.jpg
    IMG_20160718_130934.jpg
    82.6 KB · Visningar: 48

TheDude

Well-known member
Igår tog jag en petflaska skar av botten gjorde ett litet hål i korken ställde den uppoch ner i aeropressröret. Ner med 45gr kaffe filter i botten och tillklipp längs upp 200gr is och 300gr vatten. Kollade till och den ligger ca 40 droppar/min och det blev gott mycket gott...

Det där låter som en genial idé. Jag har inte brytt mig om kallbryggt innan, men din setup är så enkel att det känns som om man borde testa själv.
Som sagt, så har jag inte läst på om kallbryggt. Kan man få lite tips på:
* Hur grov/fin-malet var kaffet?
* Vad ska man sikta på för drophastighet?

Jag funderar på setupen. Borde man inte kunna hitta någon liten grej som man kan skruva in i korken så att man kan ställa drophastigheten?
Jag ska fundera lite ...
 

svartvest

Well-known member
En ventil perfekt om den passar i flaskan. Jag har kört typ brygg kanske åt det finare hållet. Och målet är ca 40 droppar i minuten. Vilket är lite vanskligt att uppnå.
 

TheDude

Well-known member
Jag hade en "Dräneringsventil" från Biltema (som jag länkade till i en tidigare post) liggande hemma, så jag borrade hål i korken på en plastflaska och skruvade i den. Det fungerar ganska bra, men det är inte optimalt. Det är lite svårt att ställa dropphastigheten korrekt. Jag malde lite "fulkaffe" och hällde på vatten och is. Det får bli en första testbryggning av kallbryggt kaffe mest för att se hur det fungerar. Just nu har den stått i någon timme.
Några funderingar:
* Allt kaffe blir inte blött eftersom det inte droppar uniformt över allt kaffe. Efter att ha googlat lite så såg jag att vissa lägger ett tunt tygstycke mellan kaffet och droppanordningen, det kanske hjälper till att sprida ut vattnet.
* Bör man packa ihop kaffet innan man startar?
* Jag tror jag malde lite för grovt (det ser ut så varjefall), så jag ska testa att mala lite finare nästa gång.
 

henrik82

Well-known member
Vad om du tar en såhär, trä en slang igenom och använder stoppskruven för att pressa samman slangen så att du minska vatten flödet?
 

TheDude

Well-known member
Det som troligen fungerar bäst är en Byrett, ni vet en sådan där grej man hade på kemi lektionerna i skolan då man höll på med titrering.
 

svartvest

Well-known member
Fick samma lösning som henrik82 föreslår...var runt och jagade men hittade inte något. Hur kopplar man slangen enklaste slangklämma...
 

hne

Well-known member
3D-utskrifter och mat är ingen bra kombination. Man får räkna med att utskriften är porös på ett sätt som gör att det aldrig går att diska. Dessutom är det speciellt svårt att få precision i riktigt små hål.
 

svartvest

Well-known member
Nu skall jag kolla efter plaststrut för bevattning finns på Jula på spetsen träs en plastslang med en stopring som reglerar flödet...
 

svartvest

Well-known member
Det fungerar...var på shoppingrunda idag och gick till djuraffären... där hittade jag en ställbar nipel 40kr...och så fick jag en slangstump och så till jula för inhandla en bevattningsspets för petflaskor 40kr. Hem och montera...tyvärr så hade spetsen små hål på sidan täckte över dem tillfälligt och skar bort spetsen på med slang och nipel. Tog en petflaska och gjorde stativ och nu droppar det fint!!
 

Bilagor

  • IMG_20160730_163947.jpg
    IMG_20160730_163947.jpg
    93.3 KB · Visningar: 51
  • 20160730_174156.jpg
    20160730_174156.jpg
    93.8 KB · Visningar: 46

henrik82

Well-known member
Efter 11 månades vila tycker jag att det är på tiden att vi väcker denna tråden till liv igen. Hittade denna på instagram.
http://instagram.com/atmos_coffee
Någon som har sett den tidigare? Den gör inta så stora mengde men det kan ju även vara en fördel för då blir det ju inte så dyrt att experimentera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp