Serva Rancilio Silvia

kafferookie

Well-known member
Hej!
Jag har en Rancilio S sen 2-3 år och har aldrig bytt något på den. Funderar på vad man gör med dem i en service? Eller bör man bara byta delar om man märker att något krånglar? Finns det någon serviceguide?
 

hne

Well-known member
Förr eller senare kommer gruppackning och ångventil börja läcka. Då borde du nyss bytt men kan leva med det ett tag till medan du väntar på reservdelar. Båda för en hundring plus frakt är rimlig prisbild. Får du läckage i packning till kokare kan du inte använda maskinen innan du bytt men jag har inte hört om någon som bytt den annat än för att den inte gått återanvända när de skruvat isär kokaren av andra anledningar. I övrigt: avkalkning, rengöring och byta vad som krånglar. Två vanligaste delarna som går sönder verkar vara magnetventil och pump.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Silvian brukar klara sig ganska länge utan att bli servad. Men följande saker rekommenderar jag att du gör regelbundet.

1. Avkalka maskinen. Kör igenom vatten med avkalkningsmedel för att få bort kalkavlagringar.
2. Skruva bort ditt spridarfilter och rengör detta.
3. Byt brygghuspackningen när det maskinens portafilter inte håller tätt.
 

kafferookie

Well-known member
Okej tack för svar! Mitt ångvred gnisslar ganska mkt, har försökt smörja men blir inte av med det. Pratade med stället jag köpte den på och de sa att man kunde beställa en ny. Men vill egentligen inte lägga massa pengar på den då jag en vacker dag kommer att byta upp mig till något vassare
Rengöring överhuvud taget kan nog dock vara dax ja.
 

Lucifer

Well-known member
Det går ju att demontera ångventilen och rengöra den, passa på att byta packningen när du ändå har det isär. Det är kalk som gnisslar har du tur räcker det med en avkallkning.
 
Topp