Lidl och Costa Rica Tarrazu

madonemannen

Well-known member
Fick reklamblad från Lidl igår med bl.a Costa Rica Tarrazu bönor för 45:- halvkilot. Har någon prövat detta? Jag har ju handlat detta kaffe på Rawcoffee och är givetvis nyfiken på detta kaffe som är Rainforest Alliance Certifierat.

/Peter
 

bauta

Well-known member
Nej, men Lidl och 45:- halvkilot låter inte som en kvalitetskombination och många kronor för odlaren.
Förhoppningsvis kan jag motbevisas.

Rainforest Alliance är bättre än ingenting men de använder fortfarande ämnen som WHO klassar som extremt och akut giftiga.

"Svenskt Sigill, Rainforest Alliance och Utz Kaphe är exempel på kvalitetsmärkningar som står för vanlig konventionell odling, men där man försöker minska användningen av kemiska bekämpningsmedel. De ställer grundläggande krav som egentligen alla varor borde leva upp till. Vissa miljökrav ställs, men man kan inte kalla dem för miljömärken (miljömärken skall ha omfattande och kontrollerbara miljökrav)."

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/fa-koll-pa-miljomarkningarna
http://www.rotreportage.se/text001.html
 

edtbjon

Well-known member
Jag åkte förbi tysken och handlade ett par påsar. Det funkar faktiskt riktigt bra till espresso. Jag har liksom Peter också rostat CR Tarrazu hemma (från RawCoffee) och tycker att min egen rostning smakar bättre. Men det är helt klart mycket prisvärt för 45:- halvkilot och inte sönderrostat heller. Det blir nog ett par påsar till för de gånger man är lat och inte orkar eller hinner med att rosta själv.
Sedan är det nog inte samma kaffe, alltså från samma odlare, även om de har ganska lik karaktär. Det kan mycket väl komma alla upptänkliga kvalitéer från ett område eller kollektiv och alla heter "Tarrazu". T.ex. finns det ett område/odlingskollektiv i Brasilien som heter Daterra. Det finns hur många sorter och kvalitéer som helst därifrån och de skeppar typ tusentals containrar varje år. Det mesta är torrprocessat, men de använder andra processer också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp