Sumatra gayo

Rich

Member
Hej!
Undrar om någon annan har provat ett kaffe som heter Sumatra Gayo från johan & nyqvist?
Enligt infobladet ska det vara fyllligt och mörkt, men jag får kaffet att smaka väldigt surt/syrligt,
förslag på om man ska mala finare/grövre eller öka/sänka kaffedos?

I regel kör jag 70 gr/kaffe/liter (har nu även testat 60 gr med samma resultat) och har malningsgrad på min wilfa ett snäpp och en punkt mot fine från medium (har även provat mala ett snäpp mot finare hållet). Bryggaren är en Moccamaster.

Kom igen kaffeälskare, rädda mig innan påsen är tom!

Mvh
Richard
 

madonemannen

Well-known member
Är det samma kaffe som man kan köpa som råkaffe på kaffecompagniet? Tycker at kaffet smakar snarlikt men råkaffer blir så "fult" i jämförelse med J&N's färdigrostade.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Enligt infobladet ska det vara fyllligt och mörkt, men jag får kaffet att smaka väldigt surt/syrligt,

Vilka kaffen brukar du dricka? Har du provat andra sorter från J&N och vad tyckte du om dessa?
Hur mycket kaffe brukar du brygga åt gången på din Moccamaster?
 

Rich

Member
Har provat en del från J&N men tycker inte det är wow-sensation direkt på något av de jag testat. Hittills har jag provat mig fram o tagit olika kaffesorter från varje gång, en favorit hittills är monsun malabar bönor från "Bönor och Blad".

Brygger en en halv liter kaffe åt gången och tar 35 gr kaffe...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jämfört med Sumatra Gayo är Monsun Malabar ett par snäpp kraftigare. Om du gillar Malabaren så borde Sumatra Gayo fungerar ganska bra.
Eftersom du brygger en halv liter åt gången blir bryggtiden ganska snabb. Prova gärna att stänga dropp-stoppet en minut med start i början för att förlänga bryggtiden. Detta kan ge mer smak och mer sötma som balansera upp det syrliga. Du kan också mala lite finare för att få ut lite mer smak ur bönorna.
 

TTobbe

Well-known member
Som Henrik sagt titta på tiden den har stor betydelse. Stäng droppstopet och rör i filtret så att allt kaffe blir blött.
 

DG

New member
Hej alla! (första post :lol:)

Tänkte också prova Sumatra, har även jag en Moccamaster (982) och en Wilfa (WSCG-2). Kommer att mala 1-2 punkter från Aeropress och köra 28g/4dl.
Vilken bryggtid bör jag ha?
Ska försöka reglera dropp-stopp-proppen mot "rätt" tid.
 

TTobbe

Well-known member
Som jag skulle gör är att börja med att ta bort plastlocket till filterhållaren.
2 väg kaffe och vatten enligt ditt recept och mal kaffet.
3 Sätt i ett filter i filterhållaren och skölj filtret med vatten. Orkar du inte koka vattnet eller köra bryggaren så skölj med varmvatten från kranen.
4 Ladda filtret med kaffe och bryggaren med vatten och stäng droppstoppet.
5 Starta bryggaren och rör i filtret med en sked så att att allt kaffe fuktas.
6 Från att allt kaffe är fukta vänta 30 sek och öppna sedan droppstoppet till max öppet. Från starten av tidtagningen till tomt filter ca 3 minuter.
Mal grövre eller finare och testa dig fram. Då jag hand brygger i lilla kalitan siktar jag på ca 2,5 min och då är receptet 18 g kaffe 300 g vatten.
 

DG

New member
Tack Tobbe!

Några följdfrågor:
*Från när börjar jag räkna 3-min-tidtagningen, från att allt kaffe är fuktat eller då vattnet började rinna ned i filtret?
*Hur pass mycket vatten ska det kommit i filtret då jag börjar röra runt?
(Jag malde 2 punktmarkeringar till höger om den understrykta punkten under Aeropress)
 

TTobbe

Well-known member
ca 1/2 dl grejen är att man vill få allt kaffe i kontakt med vattnet så fort som möjligt. Ta 3 min från att allt kaffe är fuktat
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp