Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 13

Ämne: Sumatra gayo

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2014

Post Sumatra gayo

Hej!
    Undrar om någon annan har provat ett kaffe som heter Sumatra Gayo från johan & nyqvist?
    Enligt infobladet ska det vara fyllligt och mörkt, men jag får kaffet att smaka väldigt surt/syrligt,
    förslag på om man ska mala finare/grövre eller öka/sänka kaffedos?

I regel kör jag 70 gr/kaffe/liter (har nu även testat 60 gr med samma resultat) och har malningsgrad på min wilfa ett snäpp och en punkt mot fine från medium (har även provat mala ett snäpp mot finare hållet). Bryggaren är en Moccamaster.

Kom igen kaffeälskare, rädda mig innan påsen är tom!

Mvh
    Richard

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Börja med att mala finare, så att kaffet drar lite längre.

Är det samma kaffe som man kan köpa som råkaffe på kaffecompagniet? Tycker at kaffet smakar snarlikt men råkaffer blir så "fult" i jämförelse med J&N's färdigrostade.

Citat Ursprungligen postat av Rich Visa inlägg
    Enligt infobladet ska det vara fyllligt och mörkt, men jag får kaffet att smaka väldigt surt/syrligt,
    Vilka kaffen brukar du dricka? Har du provat andra sorter från J&N och vad tyckte du om dessa?
    Hur mycket kaffe brukar du brygga åt gången på din Moccamaster?

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2014
    Har provat en del från J&N men tycker inte det är wow-sensation direkt på något av de jag testat. Hittills har jag provat mig fram o tagit olika kaffesorter från varje gång, en favorit hittills är monsun malabar bönor från "Bönor och Blad".

Brygger en en halv liter kaffe åt gången och tar 35 gr kaffe...

Jämfört med Sumatra Gayo är Monsun Malabar ett par snäpp kraftigare. Om du gillar Malabaren så borde Sumatra Gayo fungerar ganska bra.
    Eftersom du brygger en halv liter åt gången blir bryggtiden ganska snabb. Prova gärna att stänga dropp-stoppet en minut med start i början för att förlänga bryggtiden. Detta kan ge mer smak och mer sötma som balansera upp det syrliga. Du kan också mala lite finare för att få ut lite mer smak ur bönorna.

Senior Member TTobbes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Som Henrik sagt titta på tiden den har stor betydelse. Stäng droppstopet och rör i filtret så att allt kaffe blir blött.
    Som min 6åriga dotter sa "Du och din jävla kaffemaskin"

Prova detta säkerligen ypperliga kaffe i en presskanna! Det är mitt förslag. Har inte druckit just detta, men jag gillar monsoon Malabar mycket!

Liknande ämnen

1. Estate Coffee Amara Gayo
    Av Fabian i forum Specifika bönor och blandningar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 14:03
  2. Sumatra Gayo Mountain
    Av mts i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 07:11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar