Vad tycker ni om Rättvisemärkt kaffe

Gunilla1982

New member
Kritiken mot rättvisemärkt kaffe från aphögern har länge varit att det sätter den fria marknaden ur spel. Vi kan dock inte tillåta vilken misär som helst bara för att överklasskärringar ska få sin påtår på Tindras fik i Bromma. Vi måste visa respekt för de mänskliga rättigheterna och ge dem en lön som går att leva på. Det är därför viktigt att stödja fria bönder genom att köpa rättvisemärkt kaffe.

Ropen skalla, rättvisemärkt åt alla!

/ Gunilla
 

svartvest

Well-known member
Nu skall vi först och främst hålla en saklig ton på forumet.
Ja visst är det bra med rättvismärkta varor, vill du dricka ett kaffe som är fairtrade så kan du göra det.

Men det finns också en baksida. För att kunna få sälja måste bönder gå ihop i koperativ för få större mängd och även att varan kan kontrolleras. Detta kostar och det är något som koperativet få stå för. På vissa delar av jorden är inte koperativ möjliga, det gör att den enskilda bonden som inte kan vara med, slås ut vilket leder till att kaffeodling inte lönar sig, kanske droger lönar sig mer.

Transparent handel, långsiktighet och relation är ett annat sätt att bedriva rättvis handel. Detta är vad många microrosterier och kaffeinköpare gör, det står inte Fairtrade på påsen, men jag vet att Carlos som bor i Colombia och har den plantagen kan leva på sitt kaffe, hans barn kan gå i skola, han kan utveckla och han vet vad han kommer att få även nästa år i betalning.
 

Lucifer

Well-known member
Det här har jag faktiskt också funderat på, men hur transparent är det, var kan jag se vad bonden fick för kaffet i påsen? Jag har inte varit med om något rostfri som velat redovisat detta.
 

Jay

Well-known member
Kritiken mot rättvisemärkt kaffe från aphögern har länge varit att det sätter den fria marknaden ur spel. Vi kan dock inte tillåta vilken misär som helst bara för att överklasskärringar ska få sin påtår på Tindras fik i Bromma. Vi måste visa respekt för de mänskliga rättigheterna och ge dem en lön som går att leva på. Det är därför viktigt att stödja fria bönder genom att köpa rättvisemärkt kaffe.

Ropen skalla, rättvisemärkt åt alla!

/ Gunilla

Jag vore intresserad av att veta mer om det här företaget Global Forum.nu du länkar till i din profil?
 

David741

Active member
Har du månde läst Rebecca Uvells blogg om Fairtrade?

Själv så är jag mycket tveksam till allt vad fairtrade, rättvisemärkningar och kvinnokooperativ producerar. Vem utför kontrollen så att pengarna inte går till direktörer utan att göra någon som helst nytta hos folket? Leder rättvisemärkningen över huvud taget till någon förändring alls, förutom då att det låter bra och ser ut som ett godhjärtat säljargument?

Provade några paket kaffe ifrån ett kvinnokooperativ och tyvärr levde kaffet inte upp till mina förväntningar. Man fick mediokra bönor och politisk propaganda för pengarna.

Om man stödjer en viss politisk ideologi, smakar kaffet bättre då?
 

TheDude

Well-known member
Kritiken mot rättvisemärkt kaffe från aphögern har länge varit att det sätter den fria marknaden ur spel. Vi kan dock inte tillåta vilken misär som helst bara för att överklasskärringar ska få sin påtår på Tindras fik i Bromma. Vi måste visa respekt för de mänskliga rättigheterna och ge dem en lön som går att leva på. Det är därför viktigt att stödja fria bönder genom att köpa rättvisemärkt kaffe.

Ropen skalla, rättvisemärkt åt alla!

/ Gunilla

Välkommen till forumet, du har kommit till rätt ställe för att diskutera kaffe. Tyvärr tycker jag att rättvisemärkt kaffe är ett för dåligt sätt att stödja kaffebönderna. Köper man rättvisemärkt kaffe på ICA/Coop så kostar det 70-80 per kg, det är alldeles för billigt. Om man tänker på att kaffe skördas helt manuellt genom att folk plockar bären från buskarna. Efter att bären är plockades krävs mycket arbete för att få fram kaffebönorna. Kaffe måste få vara dyrare för att det ska ge några mer än några få extra kronor i bondens ficka. Så istället för att köpa rättvisemärkt kaffe på ICA/Coop så bör man satsa på dyrare kaffe t.ex. från nätet. Jag köper kaffe t.ex. ifrån http://www.hasbean.co.uk för ca 300 kr per kg då blir det mycket mer marginal över till bönderna. Kaffet är inte rättvisemärkt utan istället besöker Steven (han som äger HasBean) de odlare i världen han köper ifrån. På de flesta kaffen han säljer så står det från vilken gård kaffet kommer och hur arbetarna har det. Förutom att mer pengar går till bönderna så är ju kaffet från HasBean så mycket godare än det skräpet som finns på ICA/Coop.

Nu vet jag inte just vad de serverar för kaffe på Tindras fik i Bromma, men caféer brukar vara bra på att köpa in dyrare kaffebönor som därmed ger mer pengar till bönderna. Det stora problemet är vanliga Svenssons som köper billigast möjliga kaffe på ICA/Coop.

Om du är ute efter att stödja kaffebönder så finns det ett annat sätt, man kan t.ex. hjälpa till med lån till kaffe bönder på Kiva.org. Se denna tråd:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?36652-Ett-sätt-att-stödja-kaffeodlare
 

Godot

New member
Jag är generellt sett positivt inställd till rättvisemärkt även om det säkerligen finns brister inom det systemet också. Mycket möjligt att det rättvisemärkta kaffet i vanliga matbutiker inte ger tillräckligt; samtidigt tänker jag att det med största sannolikhet är det bättre alternativet om man jämför med konventionellt framställt kaffe från samma butik. Men det finns ju helt klart rum för förbättringar. Dock, tycker man att det är skoj med Fair trade-kaffe så är Arvid Nordquists Reko oerhört gott.
 
Topp