Behöver en ny maskin och råd

coffegeek

Well-known member
Hej,

Min La Pavoni E. Professional har gett upp och det har varit lite för många service tillfällen senaste två åren så jag behöver något nytt. Har en vad jag anser bra kvarn (har två stycken om vi ska vara riktigt ärliga), en Innova (Numera Ascaso) I1 konisk kvarn. Jag hade tänkt och lägga mig kring 15 000 men om det blir betydligt bättre kring 20' så är jag lyhörd (allra helst kanske få alternativ på respektive och för- respektive nackdelar). Köpa nytt tror jag är en nödvändighet, jag är inte särskilt händig och utrymme finns om än relativt begränsat (ska in under ett skåp, en höjd motsvarande Innova grindern är ungefär vad som fungerar bra (med koppar och allt on-top).

Tacksam för tips, förslag, länkar, material, tankar, egentligen allt. Vill köpa något som ny håller lika länge som min kära Pavoni gjorde (11 år).
 

coffegeek

Well-known member
Jag har tittat på Vibieme, Rocket g. Eco. V2 samt Isomac men är helt grön. Dricker såväl espresso som cappucino,cortado etc
 

hne

Well-known member
Dubbelkokare med PID så kan du ställa in och som fru dra skotten då länge hon lär sig tampa och sluta i rättan tid. Så resonerade jag och det var mycket uppskattat. För 15000 får du alla dagar en kompetent dubbelkokare. De stora valen (prismässigt) blir sedan om det ska gå att koppla fast vatten, rotapump istf vibrerande samt utseende/märke.
 

coffegeek

Well-known member
Dubbelkokare med PID så kan du ställa in och som fru dra skotten då länge hon lär sig tampa och sluta i rättan tid. Så resonerade jag och det var mycket uppskattat. För 15000 får du alla dagar en kompetent dubbelkokare. De stora valen (prismässigt) blir sedan om det ska gå att koppla fast vatten, rotapump istf vibrerande samt utseende/märke.
Vad är det för modeller i det segmentet som gäller? Är DB bättre än HX? Ledsen för newbie frågor,jag hade ingen aning om att det var olika motorer och koktankar. Såg även R58 hur förhåller sig den till t.ex. Evo eller någon annan och är det värt skillnaden.

Märkes/modellmässigt finns det någon sweetspot (pris/kvalitét/smak)?

Har definitivt inte obegränsat med pengar men om 5k ger en betydligt bättre maskin kan jag överväga det
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp