10-14 000kr vad hade ni köpt och varför

matlar

Active member
Jag har surfat runt massa timmar på forumet (läs dygn) för att försöka skaffa mig en bild av vad jag skall köpa för ny espressomaskin. Nu är den enkla frågan till alla som orkar:

Du har 10-14 000kr:
1. vilken espressomaskin köper du? (Kvarn finns, om inte tillräckligt bra köper jag ny senare)
2. Varför just den
3. Var köper du den?

Övrig info: En typisk användardag ser ut som följer: en latte till min fru och en dubbel espresso machiato till mig på morgonen. En dubbel espresso på eftermiddagen när jag sitter hemma och arbetar.

Ser fram till svar, jag är trött på min gamla maskin som mest står och läcker ånga och skummar dålig mjölk
 

hrbrun

Well-known member
Om du ägnat dygn åt att surfa på RK så borde du väl ha sett rekommendationerna.... - kvarn, kvarn, kvarn.

Vad har du för kvarn idag?
 

asharidu

Well-known member
Jag hade köpt en brewtus/office leva man får mest för pengarna om det är 14000 du vill lägga ut för maskinen. Dubbelkokare med extra allt :) men har du 21000 hade jag köpt en rocket r58. Hade köpt maskinen från Sverige euron är alldeles för hög, blir inte lönsamt och köpa den från Europa.
 

matlar

Active member
Förstår din poäng... nu är det så som jag skrev att espressomaskinen är trasig och utan den så hjälper inte kvarnen
 

Paul

Member
Vad har du för espressomaskin idag?

Frågar för att man lika gärna kan satsa på en finare enkelkokare för dessa pengar, om det inte är så att du idag redan vant dig med en dubbelkokare och har det som ett ev. krav.
(Spana gärna in coffeequeen och deras små proffsmodeller.)
 

SoddaM

Active member
Expobar Brewtus IV från bellabarista.co.uk eller kaffecompagniet. Räcker pengarna till dubbelkokare så köp dubbelkokare!
 

hne

Well-known member
Det är lättare att lära sin fru tampa och skumma än att lära henne tampa, skumma och ratta cooling flush/tempsurf.
 

Tanax

Well-known member
Det är lättare att lära sin fru tampa och skumma än att lära henne tampa, skumma och ratta cooling flush/tempsurf.

Jag förstår inte dessa typer av kommentarer. Nästan så att man blir arg och börjar undra vilket århundrade ni är födda. Har sett denna typ av "tips"/"förslag" många gånger på detta forum.

För det första, cooling flush är ju bara att dra upp spaken, låta vattnet flöda lite tills det slutar sprutta, ex. 2-3 sekunder som max - ser inte detta som något svårt att lära sin respektive. Eller har jag missförstått nåt?

För det andra fattar jag inte riktigt varför ni nedvärderar era respektive såpass mycket. Är dom för "dumma" för att förstå denna relativt simpla procedur?

Min sambo skulle inte ha några problem att genomföra en cooling flush. Sen har hon i och för sig barista-utbildning i och med hennes tidigare café-jobb men jag har inga som helst tvivel att i stort sett vem som helst kan lära sig att låta vattnet spola 2-3 sekunder varje gång innan man brygger (eller tills det slutar sprutta).

Så att rekommendera dual boiler bara av anledningen att sin respektive kommer att ha lättare att lära sig tycker jag är en otroligt dum anledning. Finns många andra bra anledningar med dual boiler utan att dra in och dum-förklara sin bättre hälft.
 

svartvest

Well-known member
Jag är övertygad om att alla kan lära sig att göra en espresso, men sedan har vi detta med intresse...
Jag har en underbar fru som låter kaffegrejer svämma över i köket...jag skojar inte...
En morgon så skall jag göra en brygg och slänger ner bönerna...men märker att det kommer ut ovanligt mycke och frun har malt kaffe tidigare och det är kvar...jag säger lite morgontrött...
-Va ha du inte vägt kaffe....

-Orka!!! Skriker hon åt mig...

Jag insåg att mitt intresse, ligger på en helt annan nivå och skala, jag bad om ursäkt...och jag tror att jag inte är ensam man med en tålmodig vän som uppskattar bra kaffe men orkar inte lägga ner samma energi som jag gör... Dock så talar hon varmt om kvarn och känner tydligt av att detta kaffet var inte det bästa... Att göra det enkel även för någon annan att göra kaffe, kan vara bra för husfriden. Jag gjorde färdiga små burkar att bara hälla i på morgonen. Men nu väger frun själv sitt kaffe...
 
Senast ändrad:

SoddaM

Active member
Jag har hx och jag kan flusha, men jag skulle välja db alla där i veckan bara för att kunna ändra bryggtemp oberoende av ångtryck.
 

Tanax

Well-known member
Jag är övertygad om att alla kan lära sig att göra en espresso, men sedan har vi detta med intresse...
Jag har en underbar fru som låter kaffegrejer svämma över i köket...jag skojar inte...
En morgon så skall jag göra en brygg och slänger ner bönerna...men märker att det kommer ut ovanligt mycke och frun har malt kaffe tidigare och det är kvar...jag säger lite morgontrött...
-Va ha du inte vägt kaffe....

-Orka!!! Skriker hon åt mig...

Jag insåg att mitt intresse, ligger på en helt annan nivå och skala, jag bad om ursäkt...och jag tror att jag inte är ensam man med en tålmodig vän som uppskattar bra kaffe men orkar inte lägga ner samma energi som jag gör... Dock så talar hon varmt om kvarn och känner tydligt av att detta kaffet var inte det bästa... Att göra det enkel även för någon annan att göra kaffe, kan vara bra för husfriden. Jag gjorde färdiga små burkar att bara hälla i på morgonen. Men nu väger frun själv sitt kaffe...

Jag har hx och jag kan flusha, men jag skulle välja db alla där i veckan bara för att kunna ändra bryggtemp oberoende av ångtryck.

Jag kan köpa att man har olika nivå av intresse. Det jag tycker är konstigt är bara när folk slänger ur sig att "frugan har lättare att lära sig DB än HX" som om det vore den *enda* anledningen att skaffa en DB. Även om man nu har det som en anledning så är det i så fall en anledning av många. Det som SoddaM skrev som anledning här ovanför är tusen gånger bättre :)
 

hne

Well-known member
Repeterbarhet. Min fru är jämställdhetsexpert. Hon gillar gott kaffe. Det betyder inte att hon hade lust att lära sig tempsurfa på en Silvia. Cooling flush ska göras tills det slutar fräsa och sedan ett antal sekunder beroende på vilken temperatur man vill nå, vilket ångtryck man har i kokaren, hur mycket HX-slingan rymmer, hur länge sedan senaste shot, ... Jag föredrar att använda ett elektroniskt styrsystem för detta och rekommenderar alla vars hushåll (misstänks) innehålla människor som inte är kaffenördar detsamma.
 

matlar

Active member
Tack alla engagerade för era svar!

Jag tycker dock det är en djugel, får försöka ta mig till någon fysisk butik och känna och klämma lite... Men det lutar åt dubbelkokare känns det som.
några erfarenheter av:
La Vibiemme - Junior dubbelkokare
Expobar Brewtus IV (tycker manga har positive saker att saga förutom att den inte är snyggast)
någon annan?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp