Köpa första espressomaskin

Tanax

Well-known member
Hej!

Jag har blivit väldigt intresserad av att köpa en espressomaskin för att kunna göra mig cappuccino på morgonen.
Mina krav är således att den ska ha bra ångkapacitet (SBDU-maskiner går alltså bort, tittar främst på HX-maskiner). Kommer göra mestadels mjölkbaserade drinkar men vid besök kan det förekomma enstaka espresso också. Vanligt användande beräknar jag till runt 10 drinkar per vecka. Vid besök kanske 15-20 drinkar per vecka. Men det är svårt att estimera då jag i dagsläget inte har någon espressomaskin.

Har en budget på runt 15-16k för maskinen, om vi börjar med den.
Jag har fastnat för antingen ECM Technika IV Profi Switchable och Rocket Espresso Evoluzione V2 men har svårt att se skillnad på dom. Förutom estetiska saker så hittar jag bara skillnaden att ECM har aningen större kokare och vattentank samt att ECM använder rostfritt stål för kokaren istället för koppar.

Är det någon som vet vad det är för andra skillnader?
Samt, vad tycker ni om dom estetiska skillnaderna (dessa är ju mer subjektiva men vill ändå höra vad ni har för åsikter)?

Till kvarnen, har kollat på Macap M2D. Har inte bestämt mig om jag vill ha med doseringsbägare eller ej. Förslag? Tips? Vet inte vad jag har för budget men om det överstiger 6k tror jag det blir lite väl. Alternativt kan jag börja med t.ex. Macap M2D (om den nu är i underkant av kvalité) och sedan uppgradera kvarnen när mina smaklökar blivit mer avancerade och jag blivit mer finsmakare av espresson.

Tack på förhand!
 

Coriander

Well-known member
Jag har en Giotto evo V1, och är helnöjd. Den täcker utan problem dina behov. Kan inte uttala mig om ECM. Har du även kikat på Bezzera bz07 & 09?

Angående kvarn hade jag spänt bågen lite till, så slipper du uppgradera en gång till senare. Macap gör bra kvarnar men en Compak K-3 Touch tex kostar i princip lika mycket och är snäppet vassare med tanke på storleken på malskivor, tyngd, motorstyrka.
 

hne

Well-known member
16000 + 6000 som tak i budgeten är massor av pengar. Skulle jag hade de pengarna att lägga på espressoprylar i fickan idag hade jag sneglat på antingen en brewtus (dubbelkokare) eller en bezzera strega (leva) och compak k3 eller prova quamar som folk verkar prata så mycket gott om.

Sen skulle jag ha pengar kvar att köpa 10kg finkaffe i samma butik. Allt inom rikets gränser.
 

Christiansson

Active member
Jag tror du blir nöjd med bägge alternativen, men bara för att komplicera saker ännu mer så skulle jag rekommendera att ta en titt på LaSpaziale S1 Vivaldi, jag är otroligt nöjd med den efter ett par enklare maskiner och en HX (QM Andreja) - inget fel på någon av dem, men jag gillar att slippa ta tid på bryggningen, och att inte fundera på flush och temp så mycket. Enkelt helt enkelt. Och den klarar av att servera 15-20 pers på rad utan att tappa orken.

Och sen gillar jag ju looken, jag är inte sådär över mig förtjust i massor med krom, men det är ju höst personligt.

Jag har en Mazzer Mini som kvarn, den är lite slö (ca 10-12 sek för att fylla portafiltret) så jag funderar på att stoppa in Jolly skivor.
LaSpaziale S1 Vivaldi 1.jpg LaSpaziale S1 Vivaldi 2.jpg
 

Tanax

Well-known member
Tack allesammans för svaren!

Jag har en Giotto evo V1, och är helnöjd. Den täcker utan problem dina behov. Kan inte uttala mig om ECM. Har du även kikat på Bezzera bz07 & 09?

Angående kvarn hade jag spänt bågen lite till, så slipper du uppgradera en gång till senare. Macap gör bra kvarnar men en Compak K-3 Touch tex kostar i princip lika mycket och är snäppet vassare med tanke på storleken på malskivor, tyngd, motorstyrka.

Kul att höra! Tyvärr verkade inte min bättre hälft vara så intresserad av Giotto-stilen utan i så fall får det nog snarare bli Cellini, men det är ju samma maskin i grund och botten. Har kikat på Bezzera men tycker tyvärr dom är ohyggligt fula :/

Ska tänka på det med kvarnen. Vill helst köpa allting från samma ställe och vill helst köpa från någon butik i Stockholm så jag kan gå dit och kolla. Har just nu varit i kontakt med Kaffecompagniet som både har ECM och Rocket Espresso. Tyvärr verkar dom inte ha den kvarnen du talar om.

Är Mahlkönig Vario bättre än Macap M2D?

16000 + 6000 som tak i budgeten är massor av pengar. Skulle jag hade de pengarna att lägga på espressoprylar i fickan idag hade jag sneglat på antingen en brewtus (dubbelkokare) eller en bezzera strega (leva) och compak k3 eller prova quamar som folk verkar prata så mycket gott om.

Sen skulle jag ha pengar kvar att köpa 10kg finkaffe i samma butik. Allt inom rikets gränser.

Det är mycket pengar men det är ju absoluta taket. Har inte kollat jätte mycket på dubbelkokare då jag hellre satsar på en bra kvalité HX-maskin. Priset på den hamnar ungefär på samma nivå som en någorlunda OK dubbelkokare. Ska man ha en bra dubbelkokare är det minst 22k (exempelvis Rocket Espresso R58 V2) och då är det bara för maskinen. Strega är inget alternativ då jag inte har så högt i höjd tillgängligt..

Nu har jag ju ingen maskin att jämföra med men har inget emot tanken att behöva göra en flush innan varje shot. Ska kolla upp Quamar, tack!

Jag tror du blir nöjd med bägge alternativen, men bara för att komplicera saker ännu mer så skulle jag rekommendera att ta en titt på LaSpaziale S1 Vivaldi, jag är otroligt nöjd med den efter ett par enklare maskiner och en HX (QM Andreja) - inget fel på någon av dem, men jag gillar att slippa ta tid på bryggningen, och att inte fundera på flush och temp så mycket. Enkelt helt enkelt. Och den klarar av att servera 15-20 pers på rad utan att tappa orken.

Och sen gillar jag ju looken, jag är inte sådär över mig förtjust i massor med krom, men det är ju höst personligt.

Jag har en Mazzer Mini som kvarn, den är lite slö (ca 10-12 sek för att fylla portafiltret) så jag funderar på att stoppa in Jolly skivor.
Visa bilaga 13895 Visa bilaga 13896

Jag har kollat på den också men tyckte absolut inte om utseendet på den :/ Jag föredrar den mera klassiska looken där jag själv drar ner spaken för att brygga, högst individuellt som du sa :). En timer som automatiskt räknar ner när man börjar brygga dock är ju väldigt trevligt (som t.ex. Profitec Pro 700 har) men det verkar ingen maskin i min prisklass ha. Att enbart trycka på en knapp tycker jag verkar tråkigt, återigen högst individuellt men jag gillar hela grejen med att förbereda och sedan manuellt styra allt.

Mazzer Mini Electric A har jag kollat på men den är ju alldeles för dyr för mig. Finns det någon kvarn på kaffekompagniet som är bättre än Macap M2D? Alternativt en annan butik i Stockholm som har både ECM och Rocket Espresso?
 

Coriander

Well-known member
Jag har en Quamar M80E och den är likvärdig Mazzer mini E, men bättre pris. Rekommenderas.
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Kolla ebay.de, den finns nog inte i Sverige tyvärr. Kan gå i god för att det är en mkt kompetent kvarn dock.
 

Tanax

Well-known member
Kolla ebay.de, den finns nog inte i Sverige tyvärr. Kan gå i god för att det är en mkt kompetent kvarn dock.

http://www.koffiewarenhuis.nl/producten/14/269/Bonenmalers/Quamar/

Jag har länge varit sugen på en sådan!
Det skrivs mycket om kvarnen på andra ställen och verkar vara mycket prisvärd och bra.

Har mailat till Quamar så jag ska se sen när jag får svar om det finns retailers i Sverige.
Inga fler åsikter på maskinerna jag nämnt? Evo V2 är välkänt och har många reviews. ECM har färre reviews men dom få som finns prisar maskinen otroligt bra, både kvalité, utseende och känsla.
 

Davil

Well-known member

BloodyMezzo

Well-known member
.
Jag har en Mazzer Mini som kvarn, den är lite slö (ca 10-12 sek för att fylla portafiltret) så jag funderar på att stoppa in Jolly skivor.

Tycker du 10-12 sekunder är lite slött? Vill du låna min Rocky? Skulle jag inte behöva stå och hålla in knappen på kvarneländet hade jag hunnit äta frukost innan den malt klart.

Och by the way, jag kan glatt rekommendera Alex Duetto i prisklassen 16k. Efter fem år är jag fortfarande lika förälskad. Det är mer än jag kan säga om något annat förhållande jag haft. Hade en isomac zaffiro innan. Nånstans i den vevan lärde jag mig att utsidan inte är allt. Misstänker att det är alkoholiserade chimpanser som bygger deras maskiner, av delar de köpt på skroten.
 

hne

Well-known member
Min compak brukar få mala iaf 17s för en dubbel. Uppåt 20 om det är gammalt torrt snus i påsen.
 

Coriander

Well-known member
Angående Quamar så har jag en lägre bönhållare än den på bilden i länken. Min kvarn är endast några cm högre än min Giotto.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp