Brygginställning Mahlkönig Vario

lennart

Well-known member
Jag kör på inställning L 4 det fungerar bra när jag brygger med V60. Jag har bytt malskivorna till stålmodellen som sitter i bla. Baratza forte.
 

henrik82

Well-known member
Det finns två Vario, en home som har keramiska malskivor som gör att du kan gå finare (espresso), sen W som har stålskivor som gör att du kan gå grövre (presskaffe). Men dem har samma diameter så det är möjligt att byta på mot vad man vill ha.
 

edtbjon

Well-known member
Hmm, det stämmer väl inte riktigt. Mahlköning själva säljer inte vario W längre, men de finns i USA under namnet Baratza... Men W står för Weight, alltså att den väger i realtid. Åtminstone Baratza-varianten av Vario W har keramiska skivor.
Jag har också en Mahlkönig och läste på om just skillnaden mellan keramiska och stål-skivor. Stålskivorna ska fungera bättre i det "grövre" registret, alltså typ allt ovanför espresso, men speciellt tillräckligt grovt för en fransk-press (vllket du ju inte frågar efter). Själv använder jag en Wilfa till filterkaffet och har min Mahlkönig med sin möjlighet till fininställning i espresso-registret för just espresso.
Det ska dock inte vara så svårt att ställa in malinställning. Någonstans i mitten (säg mellan 5 och 7) på den högra grov-skalan och sedan justera så att det rinner igenom lagom, vare sig för fort eller för långsamt. Så länge du håller på med filterkaffe så är den vänstra fin-skalan till vänster inte särskilt intressant, då den är till för det sista finliret för espresso. (Glöm inte att alltid ha kvarnen igång när du ändrar inställning, speciellt åt det finare hållet. Då är det ingen risk att du trycker sönder eller "skevar" skivorna. Det kan ligga kaffebitar kvar mellan skivorna...)
 

Manonwheels

Active member
Tack igen för bra info! Har en Mazzer mini för espresso men sprang på en Vario till helrätt pris och blev bara tvungen att prova lite. Ser just möjligheten att snabbt och enkelt alternera mellan inställningar som intressant. Även Mazzern täcker området från espresso till brygg men är betydligt trixigare att ändra inställning i stora steg…
 

lennart

Well-known member
Hmm, det stämmer väl inte riktigt. Mahlköning själva säljer inte vario W längre, men de finns i USA under namnet Baratza... Men W står för Weight, alltså att den väger i realtid. Åtminstone Baratza-varianten av Vario W har keramiska skivor.
Jag har också en Mahlkönig och läste på om just skillnaden mellan keramiska och stål-skivor. Stålskivorna ska fungera bättre i det "grövre" registret, alltså typ allt ovanför espresso, men speciellt tillräckligt grovt för en fransk-press (vllket du ju inte frågar efter). Själv använder jag en Wilfa till filterkaffet och har min Mahlkönig med sin möjlighet till fininställning i espresso-registret för just espresso.
Det ska dock inte vara så svårt att ställa in malinställning. Någonstans i mitten (säg mellan 5 och 7) på den högra grov-skalan och sedan justera så att det rinner igenom lagom, vare sig för fort eller för långsamt. Så länge du håller på med filterkaffe så är den vänstra fin-skalan till vänster inte särskilt intressant, då den är till för det sista finliret för espresso. (Glöm inte att alltid ha kvarnen igång när du ändrar inställning, speciellt åt det finare hållet. Då är det ingen risk att du trycker sönder eller "skevar" skivorna. Det kan ligga kaffebitar kvar mellan skivorna...)

Mahlkönig Vario Home har keramiska malskivor och Mahlkönig Vario W har malskivor i stål men Vario W har utgått ur sortimentet.
Malskivorna i stål mal bättre än dom keramiska när man mal grövre.
 

Jonken

Well-known member
Angående inställning har jag varit imponerad av att en liten Vario med stålskivor verkar göra nästan lika bra jobb som en stor Mahlkönig. Jag har bryggt filterkaffe med allt från 1-6 som makro-inställning beroende på teknik och filter, men ett bra tecken att det går att mala så fint utan att filtret sätter igen. 1F maler fint nog för espresso på min och 1K fungerar fint för stålfiltrerat bryggkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp