Köpråd!

bulbin94

New member
Hejsan kaffeälskare!

Jag har pysslat med kaffe i snart två år nu och jobbar med den professionell espressomaskin dagligen. Nu har jag bestämt mig för att ta med mig arbetet hem och skaffa mig en bra maskin att ha hemma men jag vet inte vilken jag ska köpa. Har kikat mycket på Rancilio Silvia och hört att den ska vara bra men finns det en billigare som är lika bra?
Hade en krups tidigare men blev liksom ingen crema i kaffet och det tog en evighet att skumma mjölken.

Någon som har några tips? Alla möjliga prisklasser upp till 7k typ :)

TACK!!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Silvian är inte heller någon raket när det gäller mjölkskumning, tyvärr (även om den nästan garanterat är bättre än Krupsen)... Om du ska komma i närheten av en maskin liknande (kapacitetsmässigt) den du kör på dagarna - och inte tänker lägga mer än 7k - är det beggat som gäller. Kvarn är ett måste, så jag hoppas du betänkt detta i budget?

Nu säger jag inte att SIlvian är ett dåligt val, men jag får en känsla av att du kommer tröttna tämligen snart på henne, med tanke på att du kör en stor maskin dagligen och tyckte att Krupsen var undermålig...

//Stefan (som gått från riktigt junk till en liten, nu PIDad, dubbelkokare)
 

Paul

Member
Hejsan kaffeälskare!

Jag har pysslat med kaffe i snart två år nu och jobbar med den professionell espressomaskin dagligen. Nu har jag bestämt mig för att ta med mig arbetet hem och skaffa mig en bra maskin att ha hemma men jag vet inte vilken jag ska köpa. Har kikat mycket på Rancilio Silvia och hört att den ska vara bra men finns det en billigare som är lika bra?
Hade en krups tidigare men blev liksom ingen crema i kaffet och det tog en evighet att skumma mjölken.

Någon som har några tips? Alla möjliga prisklasser upp till 7k typ :)

TACK!!

ECM gör visuellt fina maskiner även om det FINNS både roligare och bättre.
Denna (dock äldre) Giotto -05 inkl kvarn -11 ligger i rätt prisklass (4500kr) förutsatt att den fungerar, och en ECM Giotto bör väl beg. inte kosta över 5K tillsammans med en vettig kvarn, allt ovan enl. mitt tycke.
Länk:
http://m.blocket.se/lulea/Espressomaskin_59008170.htm?ca=8&w=3

Lycka till med letande och inköp :)
 
Senast ändrad:

bulbin94

New member
Tack för svar!
Jag använder en Wilfa WSCG2 - kvarn. Antar att den inte är bra nog för ett bra resultat.. eller?
Jobbar med det varje dag men kan ingenting när det kommer till hårdvara! :D haha
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Senaste Wilfan (tvåan) påstås kunna mala fint nog för espresso, men tyvärr är detta önsketänkande och du bör skaffa dig en kvarn som klarar epsresso. Maskinen Paul länkade till tror jag (förutsatt att den fungerar felfritt) är ett bättre val än en Silvia i ditt fall.

//Stefan (som kör en CGR-2 till bryggaffet enkom; espresson har en egen kvarn)
 

bulbin94

New member
Annonsen verkar vara borta nu. Hur har det gått?

Det blev inget köp. Hade en bilresa på 13h dit upp. Kunde kanske skickat men man vill ju testa och se grejerna innan man köper något :)

Men jag har ingen brådska med detta köp så jag har tid att leta vidare. Hittar ni något får ni gärna höra av er :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp