Pump-byte Gaggia Classic - bra tryck men lägre flöde?

Lars411

New member
Hej

Jag har precis bytt pump i mina gamla Gaggia Classic (den äldre från Eaton/Invensys på 65W).

Efter lite testande har jag märkt att vattenflödet verkar vara betydligt lägre än tidigare jämfört med den gamla pumpen (när den fungerade), både ut genom brygghuset och tillbaka till vattentanken från övertrycksventilen. Trycket däremot är bra på ~10 bar, mätt med mätare i filterhandtaget och vid full blockering.

Kaffet är som det ska vara så vitt jag kan bedöma, 6 cl på strax under 30s med fina ”mussvansar” och tjock crema.

Om jag mäter flödet direkt från pumpen (alltså ingen påverkan från övertrycksventil eller annat) får jag ut 2 dl på 45s. Till saken hör att jag har en nyare Gaggia Classic med Ulka-pump att jämföra med, i den får jag ut 2 dl på 15s, alltså 3 gånger så lång tid med den nya pumpen i gamla maskinen.

Är pumpen felaktig, eller är det inget att oroa sig för? Kaffet är ju som det ska, men det verkade vara mer fart i gamla pumpen (när den fungerade) och är betydligt mer fart i Ulka-pumpen.

Tacksam för hjälp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp