Hjälp! Någon som har Tips om tätning!?

Hej Riktigt Kaffe-fans, -Proffs och alla reparationssugna :)
Ett problem till har uppdagades när jag bytte ångventil när jag ändå var igång s a s.
Den läcker mellan termostaten och ångventilen (se bild) Det är ju två låsskruvar som fäster dem till varandra men till synes ingen packning. Däremot skulle det säkert behövas någon typ av tätning där eftersom det droppar - i och för sig rätt ner i chassits hål för ångpipen men ändå.
Läcker gör den ju hur som helst.
Men vad kan jag använda? Fett? Packning? Någon mellanring eller nåt? Några tips?
Stort tack på förhand /Sven, Malmö
giada.jpgSkärmavbild 2015-02-26 kl. 09.15.55.jpg
 

bauta

Well-known member
Är det rörkopplingar som läcker? Om det då inte hjälper att dra åt kan gängtejp hjälpa. Vit ptfe-tejp som är den moderna ersättaren för lin. Båda används för vattenledningar, och jag har använt dem i espressomaskiner även om jag inte vet riktigt hur värmetåligheten officiellt är (vanligt varmavatten är normalt<70°)
 
Tack för tipset! Jo, det är rörkopplingarna som läcker. Inte så att det strilar utan droppar...typ en droppe var 5e sekund. Ska kolla om en sådan tejp är så pass värmetålig. Det blir ju riktigt varmt just där mellan ångventilen och termostaten. Illvarmt. Jag har också fått för mig att eftersom det läcker vatten där så läcker det även lite ång/lufttryck där. Åtminstone tillräckligt för att trycket ska svaja en aning och hacka lite. Men stort tack för detta tips. Väl värt att checka upp om det funkar! :D



Är det rörkopplingar som läcker? Om det då inte hjälper att dra åt kan gängtejp hjälpa. Vit ptfe-tejp som är den moderna ersättaren för lin. Båda används för vattenledningar, och jag har använt dem i espressomaskiner även om jag inte vet riktigt hur värmetåligheten officiellt är (vanligt varmavatten är normalt<70°)
 

bauta

Well-known member
Är det inte gängor som tätar är det förmodligen en kona. Då behöver du nog byta ut rör + kona
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp